آسیب شناسی ضایعات دهانی در اهواز طی سال های 82-1373

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
تشخیص ضایعات دهانی ممکن است، بسیار مشکل تر از ضایعات پوستی باشد، زیرا احتمال دیده شدن ضایعات دهانی کمتر بوده و از طرفی تفاوت رنگ چندانی با مخاط اطراف خود ایجاد نمی کند. انجام یک تشخیص صحیح ضروری است، چرا که درمان هریک از موارد ممکن است، با یکدیگر فرق داشته باشند و نیز پیش آگهی آنها با یکدیگر به میزان زیادی متفاوت می باشد. هدف از این مطالعه تعیین آسیب شناسی انواع ضایعات دهانی در مراجعه کنندگان به بخش آسیب شناسی بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز در طی سال های 1373 تا پایان 1383 بود.
روش بررسی
این مطالعه توصیفی مقطعی گذشته نگر روی 558 نمونه آسیب شناسی انواع ضایعات دهانی مراجعه کنندگان به بخش آسیب شناسی بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز در طی سال های 1373 تا پایان سال 1383 انجام گرفت.
یافته ها
شیوع ضایعات در زنان بیشتر از مردان بود. اغلب ضایعات خوش خیم بودند و بیشترین رده سنی درگیر 30-20 ساله بودند. در حالی که کمترین تعداد نمونه مربوط به سن کمتر از 10 سال بود. بیشترین محل بروز ضایعه در لب تحتانی و کمترین محل بروز در گوشه دهان بود. شایع ترین تومور بدخیم اسکواموسل کارسینوما و نادرترین نوع بدخیمی ملانوم بدخیم بود که همه بر روی لب تحتانی بودند.
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد که ضایعات خوش خیم مخاط دهان در زنان بیشتر از مردان است. فراوانی درگیری لب تحتانی با سایر مطالعات مشابهت داشت. اسکواموسل کارسینوما (SCC) همانند نتایج سایر مطالعات، شایع ترین تومور بدخیم بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
57
لینک کوتاه:
magiran.com/p623081 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!