اپیدمیولو~~ژی سرطانهای دستگاه گوارش دستگاه گوارش در سالمندان استان آذربایجان شرقی در سال 1385

پیام:
چکیده:
هدف
کانسرهای دستگاه گوارش در سالمندان جزء شایعترین کانسر ها در سراسر جهان است. با توجه به شیوع بالای کانسرهای دستگاه گوارش در این گروه سنی، در این مطالعه بر آن شدیم تا میزان بروز کانسرهای دستگاه گوارش را در افراد سالمند (65 سال و بالاتر) به دست آورده و برای بررسی تاثیر افزایش سن در بروز این کانسرها، میزان بروز این گروه سنی را با گروه سنی افراد میانسال (45 تا 64 سال) و گروه سنی جوان (15 تا 45 سال) مقایسه کنیم.
روش بررسی
در یک مطالعه مقطعی تمامی موارد جدید مبتلا به کانسرهای دستگاه گوارش در استان آذربایجان شرقی- ایران در طول مدت یکسال از تمامی مراکز آموزشی و درمانی، بیمارستانها، مراکز پاتولوژی، مراکز شیمی درمانی، مرکز رادیوتراپی، مراکز آندوسکوپی، بیماران کانسری مصرف کننده اپیویید و لیست متوفیان گورستان رسمی تبریز ثبت گردید.
یافته ها
در طول مدت یکسال از 1533 بیمار مبتلا به کانسر دستگاه گوارش، 824 بیمار (8/53%)در گروه سنی بالای 65 سال، 522 بیمار (1/34%) در گروه سنی میانسال و 125 بیمار (2/8%) در گروه سنی جوان ثبت گردید. 4% از بیماران نیز سن نامشخص داشتند. در گروه سنی سالمندان، 2/67 % از بیماران جنس مذکر و 8/32% از جنس مونث بودند. میانگین سنی در زمان تشخیص برای مردان 64/5 ± 74/73 سال و برای زنان 88/5 ± 39/73 سال بود. بر اساس میزان بروز سنی استاندارد شده (ASR)، کانسر معده با بروز 30/ 222 در میان مردان سالمند و کانسر مری با بروز 13/83 در میان زنان سالمند شایعترین کانسر دستگاه گوارش بود. میزان بروز کانسر معده در مردان سالمند تقریبا 3 برابر بیشتر از میزان بروز آن در زنان سالمند (81/80 = ASR) به دست آمد. کانسر کولورکتال با میزان بروز 02/63 و 51/43 به ترتیب در مردان و زنان سالمند، در رتبه سوم قرار گرفت. کانسر روده کوچک (بدون درنظر گرفتن کانسر آنال) کمترین ASR را در مردان و زنان سالمند (به ترتیب 42/3 و 59/3) به خود اختصاص می داد.
نتیجه گیری
در کشور ما، به دلیل ارتقا سطح سلامت و نیز افزایش مراقبتهای دوران سالمندی نسبت به سابق، میزان امید به زندگی و کیفیت زندگی در سالمندان در حال افزایش است. همچنین با توجه به بروز بالای کانسردر جمعیت سالمند و نیز میزان بالای جمعیت جوان که در چندین سال آینده به سمت جمعیت سالمندی سوق پیدا خواهند کرد، در آینده بسیار نزدیک، کانسر به عنوان یکی از بزرگترین مشکلات بهداشتی و تهدید کننده سلامت خواهد بود. بنابراین پیشگیری از سرطان با استفاده از روش های غربالگری و شناسایی بیماران در مراحل ابتدایی بیماری به خصوص در جمعیت سالمند شایسته توجه فوری و انجام اقدامات ضروری است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
589
لینک کوتاه:
magiran.com/p623254 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!