بررسی شیوع آلودگی ویروس سیتومگال انسانی در اهدا کنندگان سالم خون به پایگاه انتقال خون فارس

پیام:
چکیده:
مقدمه
عفونت ویروس سیتومگال انسانی در افراد عادی معمولا بدون علامت و عارضه خاص است. این ویروس در سلول های خونی (عمدتا لکوسیت ها) به صورت نهفته باقی می ماند. نقصان در عملکرد سیستم ایمنی سبب فعال شدن ویروس و خروج آن از حالت نهفته می گردد. ویروس سیتومگال، عامل مهم مرگ و میر در برخی گیرندگان خون می باشد. به منظور درک میزان خطر بروز این عفونت در گیرندگان خون، شیوع آلودگی با ویروس سیتومگال انسانی در اهدا کنندگان خون به پایگاه انتقال خون فارس مورد بررسی قرار گرفت.
روش کار
در این مطالعه مقطعی- توصیفی، تعداد 360 نمونه خون طی یک دوره هشت ماهه از اهدا کنندگان خون در مرکز انتقال خون شیراز- فارس جمع آوری و پس از جداسازی سرم، آنتی بادی های اختصاصی IgG و IgM علیه ویروس سیتومگال در این نمونه ها به روش الایزا بررسی گردید.
نتایج
از تعداد 360 نمونه سرم افراد اهداکننده خون، 356 نمونه (9 /98%) IgG سروپوزیتیو و تنها 16 نمونه IgG مثبت، IgM سروپوزیتیو نیز تشخیص داده شد. هیچگونه ارتباط معنی دار بین چهار عامل سن، جنس، تعداد فرزندان و سطح تحصیلات افراد اهداکننده با میزان شیوع آنتی بادی سرمی علیه ویروس سیتومگال بدست نیامد.
نتیجه گیری
با توجه به شیوع بالای آلودگی با ویروس سیتومگال انسانی در اهد اکنندگان خون، این مطالعه بر لزوم پیشگیری، تشخیص و درمان عفونت ویروس سیتومگال در گیرندگان خون دچار نقص ایمنی بیش از پیش تاکید می نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
237 تا 242
لینک کوتاه:
magiran.com/p623597 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!