پذیرش پیش بینی های بلندمدت بارش: مورد مطالعه گندمکاران استان فارس

پیام:
چکیده:

اگرچه پیش بینی های فصلی بارش تاثیر مهمی در تولید بهینه و کم مخاطره محصولات کشاورزی در نواحی گندم خیز کشور دارند، شواهد حاکی از آن است که این مقوله بعنوان یک نوآوری در بین کشاورزان پذیرش مناسبی نداشته است. پژوهش حاضر با هدف واکاوی پذیرش و نمونه گیری (Survey research) یا عدم پذیرش استفاده از نتاج نوآوری پیشبینی های بلند مدت اقلیمی با استفاده از روش پیمایش حاوی (Structural questionnaire) صورت پذیرفته است. ابزار تحقیق، پرسشنامه ساختارمند (Cluster sampling) خوشه ایسئوالات بسته و باز بوده که روایی و پایایی آن تاییدگردید. یافته ها نشان داد که دو گروه پذیرندگان و نپذیرندگان نوآوری پیشبینی بارش، تفاوتی از نظر ویژگی های فردی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ندارند. لیکن دانش، بینش و نگرش آنان (دوگروه) در رابطه با نتایج پیشبینی بارش متفاوت بوده است. همچنین در مورد نگرش نسبت به مزیت نسبی، آزمون پذیری، سازگاری و پیچیدگی، در بین دو گروه گندمکاران تفاوت معنی داری مشاهده شده است. تحلیل مدل رگرسیون لجستیک نیز نشان داد دسترسی به منابع اطلاعاتی، مزیت نسبی و سازگاری پراهمیت ترین متغیرهای پیش بینی کننده پذیرش نوآوری می باشند. بنابراین توصیه می گردد، برنامه های آموزشی و ترویجی گستردهای در زمینه تغییر دانش، بین ش و نگرش گندمکاران در راستای استفاده بهینه و مطلوب از نتایج حاصل از پیش بینی بلند مدت بارش صورت پذیرد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p623963 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!