بررسی مقایسه ای مقاومت به شکست 2 نوع ترمیم کامپوزیت خلفی در دندان پرمولر درمان ریشه شده فک بالا با حفره MOD قبل و بعد از قرارگیری در دهان مصنوعی

پیام:
چکیده:
جهت ترمیم دندانهای درمان ریشه شده پرمولر ماگزیلاری درمانهای متنوعی وجود دارد که هر یک دارای معایب و مزایایی می باشند. یکی از این درمان ها استفاده از ترمیم اینله کامپوزیتی توسط کامپوزیت های تقویت شده با رشته های فایبر است که علاوه بر داشتن گیر و استحکام کافی و زیبایی قابل قبول، تطابق بیشتر و نشت کمتری نسبت به رستوریشن های ریختگی دارد.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی آزمایشی، تعداد 72 دندان پرمولر اول ماگزیلاری سالم و بدون پوسیدگی با اندازه های مشابه جمع آوری شد و سپس به طوریکه CEJ آنها 2 میلیمتر بالاتر از سطح رزین باشد در رزین آکریل خودپخت مانت شدند.در مرحله بعدی نمونه ها به طور تصادفی در 6 گروه 12 تایی تقسیم شدند. گروه اول(کنترل مثبت) شامل دندان های سالم و گروه دوم(کنترل منفی) شامل دندان های درمان ریشه شده با حفرات مزیو اکلوزو دیستال (MOD) که باکس پروگزیمالی آن ها تا 1 میلیمتر به زیر CEJ گسترش یافته بود، می شدند گروه های سوم و چهارم شامل دندانهای درمان ریشه شده با حفرات MOD و با کف پوش (لاینر) Nulite F2 (نوعی کامپوزیت تقویت شده و سخت شونده نوری - شیمیایی) و کامپوزیت تقویت شده با رشته های فایبر Nulite F بازسازی شده، بودند. در گروه های پنجم و ششم: کلیه مراحل درمان ریشه، تراش و قرار دهی کامپوزیت لاینر Nulite F2 مشابه گروه سوم و چهارم انجام شد، با این تفاوت که نمونه های این دو گروه با کامپوزیت معمولی خلفی(3M-P60 USA) بازسازی و ترمیم گردیدند. ابتدا نمونه های هر 6 گروه به میزان 500 بار ترمو سیکل شدند. نمونه های آماده شده در گروه های اول، دوم، سوم وپنجم توسط ماشین آزمایش بین المللی(Universal Testing Machine،Zwick Z020، Germany) با سرعت mm/min 5/0 میلیمتر در دقیقه تحت نیرو قرار قرار گرفتند. نمونه های آماده شده در گروه های چهارم و ششم ابتدا به میزان 1000،000 بار در دهان مصنوعی تحت ضربه قرار داده شدند و سپس توسط ماشین آزمایش بین المللی تحت نیرو قرار گرفتند. داده ها توسط آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون های مقایسات چندگانه تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
میانگین مقاومت به شکست برای گروه اول 091/2کیلو نیوتن،گروه دوم 862/0کیلو نیوتن،گروه سوم 577/1 کیلو نیوتن،گروه چهارم 431/1 کیلو نیوتن، گروه پنجم 296/1 کیلو نیوتن و گرو ه ششم 170/1 کیلو نیوتن بود. طبق آنالیزهای آماری بین گروه های 1و 2 و سایر گروه ها اختلاف معنا داری مشاهده گردید. گروه سوم نیز با گروه های 5 و6 و گروه چهارم با گروه 6 اختلاف معنا داری نشان دادند.
نتیجه گیری
با توجه به افزایش مقاومت به شکست در دندانهای درمان ریشه و ترمیم شده با کامپوزیتهای تقو یت شده با رشته های فایبر (NuliteF) و اختلاف معنا دار آنها در مقایسه با کامپوزیتهای معمولی خلفی3MP60 و همچنین سایر خواص انها در قیاس با سایر کامپوزیتها، می توان گفت که از کامپوزیتهای تقویت شده با رشته های فایبرNulite F به عنوان روشی قابل قبول و البته زیبا برای بازسازی دندانهای درمان ریشه شده پرمولر ماگزیلاری می توان استفاده کرد
زبان:
فارسی
در صفحه:
18
لینک کوتاه:
magiran.com/p629763 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!