بررسی فراوانی گونه های استافیلوکوک ایجاد کننده باکتریمی در بیماران بستری در چهار بیمارستان شهراهواز

پیام:
چکیده:
مقدمه
در بین عوامل باکتریایی که در ایجاد باکتریمی یا سپتیسمی دخالت دارند، استافیلوکوک ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند. کلونیزاسیون این باکتری ها روی پوست و نازوفارنکس و همچنین زنده ماندن آن ها به مدت طولانی بر سطوح خشک، موجب تسهیل انتشار آن ها به ویژه از پرسنل بیمارستانی به بیماران و در نتیجه گسترش عفونت های بیمارستانی می شود. هدف اصلی این مطالعه، تعیین فراوانی گونه های استافیلوکوک در بیماران مبتلا به باکتریمی بستری در بیمارستان های مختلف شهر اهواز بود..
روش بررسی
در این مطالعه مقطعی توصیفی که از اوایل دی ماه 1384 تا اواخر خرداد 1385 صورت گرفت، محیط های کشت خون مثبت بیماران مبتلا به باکتریمی، بستری در بخش های مختلف چهار بیمارستان(شفا، رازی، گلستان و طالقانی) وابسته به دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز مورد بررسی قرار گرفتند. در این بررسی، سه نمونه خون جمع آوری شده به فاصله 2 ساعت به محیط های کشت خون تلقیح شد و محیط هایی که 2 نمونه آن ها از نظر جنس استافیلوکوک مثبت شده بودند برای تعیین گونه مورد آزمایش بیشتر قرار گرفتند. پس از جداسازی کلنی ها و رنگ آمیزی آن ها، تعیین هویت گونه ها توسط تست های بیوشیمیایی استاندارد و بر اساس جداول مربوطه صورت گرفت.
یافته ها
از 88 مورد باکتریمی ناشی از باکتری استافیلوکوکوس در بیمارستان های مورد مطالعه، 36 مورد (41درصد) از آنها ناشی از استافیلوکوکوس اورئوس بود. موارد باکتریمی ناشی از گونه های مختلف کوآگولاز منفی از جمله: استافیلوکوک های اپیدرمیدیس، لوگدوننسیس، همولیتیکوس، کوهنی و گزیلوسوس به ترتیب معادل32(36درصد)، 10(11درصد)، 6(7درصد) 2(5/2درصد) و 2(5/2درصد) مورد بودند. بیشترین میزان جداسازی استافیلوکوک ها از بیمارانی بود که در بخش های سوختگی بیمارستان طالقانی(4/19درصد)، شیمی درمانی بیمارستان شفاء(17درصد) و عفونی بیمارستان رازی(17درصد) بستری شده بودند. هم چنین بالاترین میزان ایزوله استافیلوکوکی(2/60درصد)، از بیماران زن مبتلا به باکتریمی و اکثرا«(نزدیک به 85درصد) نیز استافیلوکوک های کوآگولاز منفی بودند.
نتیجه گیری
این پژوهش نشان داد که استافیلوکوک های کوآگولاز منفی شایع ترین گونه های جداشده استافیلوکوکی (60درصد) از بیماران مبتلا به باکتریمی در بیمارستان های مورد مطالعه بوده اند. میزان شیوع این گونه ها در بیماران بستری در بیمارستان شفا، 85درصد بوده که با توجه به اختلال و ضعف در سیستم ایمنی اغلب بیماران مورد مطالعه ما، میزان وفور بالای این گونه از استافیلوکوک ها می تواند به عنوان یک ریسک بالای عفونت در مبتلایان به باکتریمی استافیلوکوکی در نظر گرفته شود. به طور کلی نتایج حاصل از این بررسی، اهمیت نظارت و توجه بیشتر بر کنترل استافیلوکوک ها، به ویژه کوآگولاز منفی های غیرشایع در عفونت های بیمارستانی را نمایان می سازد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
108
لینک کوتاه:
magiran.com/p629782 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!