تاثیر هتروبلاستی بذر روی جوانه زنی و قدرت گیاهچه در ترب وحشی Raphanus raphanistrum

پیام:
چکیده:
به منظور بررسی اثر هتروبلاستی بذر روی ویژگی های جوانه زنی و قدرت گیاهچه در ترب وحشی Raphanus raphanistrum L.)) تحقیق حاضر در دانشکده کشاورزی داراب در سال 1386 انجام شد. این آزمایش در دو شرایط گلخانه ای و آزمایشگاهی به صورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی با چهار تکرار انجام گردید. تیمارها عبارت بودند از سه ارتفاع بوته مادری (60-40، 80-60 و 100-80 سانتی متر) و سه موقعیت بذر در طول گل آذین شامل: 1- بذرهای موجود در پایین گل آذین (خورجین های اول تا پنجم گل آذین) 2- بذرهای موجود در وسط گل آذین (خورجین های ششم تا دهم گل آذین)3- بذرهای موجود در بالای گل آذین (خورجین های یازدهم تا پانزدهم گل آذین). نتایج آزمایشگاهی نشان داد که در هر سه ارتفاع بوته مادری، بذرهای موجود در خورجین های ششم تا دهم گل آذین دارای بیشترین درصد جوانه زنی و بلندترین طول ریشه چه بودند. همچنین در ارتفاع 60 تا 80 سانتی متری بوته مادری، بذرهای موجود در خورجین های ششم تا دهم واول تا پنجم گل آذین بلندترین طول ساقه چه را تولید کردند.در آزمایش های گلخانه ای، بذرهای موجود در خورجین های ششم تا دهم گل آذین در ارتفاع 60 تا 80 سانتی متری بوته مادری، بیشترین تعداد بوته را تولید کردند و بذرهایی که از خورجین های ششم تا دهم گل آذین در ارتفاع 80 تا 100 سانتی متری بوته مادری برداشت شده بودند بیشترین ارتفاع بوته ترب وحشی را در گلدان ها ایجاد کردند.
زبان:
فارسی
صفحات:
87 تا 93
لینک کوتاه:
magiran.com/p632200 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!