ارزیابی دینامیک حرکات ستون فقرات کمری در بیماران مبتلا به بی ثباتی قطعه ای کمری

پیام:
چکیده:
هدف
بی ثباتی قطعه ای ستون فقرات کمری یکی از زیرگروه های کمردردهای غیراختصاصی می باشد که هنوز علت و تشخیص قطعی آن با روش های موجود کاملا روشن نیست. هدف از این مطالعه معرفی روشی جدید و تکرارپذیر است که قابلیت ارزیابی کینماتیک ستون فقرات کمری را در صفحه ساژیتال داشته باشد.
روش بررسی
در این مطالعه که از نوع اعتبارسنجی و به روش مقایسه ای می باشد، 15 بیمار مشکوک به بی ثباتی قطعه ای ستون فقرات کمری که به صورت ساده و در دسترس انتخاب شده بودند و 15 فرد سالم که با بیماران جورشده بودند، تحت بررسی پارامترهای کینماتیک قطعات حرکتی کمری در حین حرکات فلکسیون و اکستانسیون با استفاده از فلوروسکوپی دیجیتال پالس قرار گرفتند. پارامترهایی همچون جابجایی انتقالی قطعه ای، جابجایی زاویه ای قطعه ای و طول خط مسیر مراکز چرخش لحظه ای (PICR) برای هر قطعه حرکتی محاسبه گردید. همچنین الگوی حرکتی فقرات کمری نیز بین دو گروه مورد مطالعه و مقایسه قرار گرفت. داده های حاصل با استفاده از آزمون های آماری مجذور خی، کولموگروف- اسمیرنوف، تی مستقل و تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
جابجایی انتقالی در حین حرکات فلکسیون و اکستانسیون در بیماران تفاوت معناداری را در قطعه حرکتی 1S-5L نشان داد (001/0>p). طول خط PICR نیز برای مهره های 1L و 5L در حین حرکت اکستانسیون در بیماران تفاوت معناداری را نشان داد (001/0>p). 6 بیمار نیز الگوی حرکتی «ترتیبی-تاخیری» را نشان داده و تفاوت معناداری با سایرین داشتند(001/0>p).
نتیجه گیری
در حالی که اغلب مطالعات گذشته نتوانسته اند تفاوت مشخصی بین بیماران دچار بی ثباتی قطعه ای مهره های کمری و افراد سالم گزارش نمایند، در این مطالعه تفاوتهایی بین این بیماران و افراد سالم در منطقه میانی دامنه حرکتی مشخص گردید. به نظر می رسد با استفاده از تجهیزات جدیدی همچون ویدئوفلوروسکوپی دیجیتال تشخیص مشکلاتی همچون ناپایداری قطعه ای مهره های کمری روشن تر شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
8
لینک کوتاه:
magiran.com/p633224 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!