مقایسه بیان فاکتور رونویسی C-FOS در موش های سوری نر و ماده طی قطع وابستگی به مرفین با و بدون تجویز حاد بابونه

پیام:
چکیده:
برخی مطالعات حاکی از تفاوت وابستگی به داروهای مخدر و پاسخ به درمان های دارویی گیاهی و صناعی بین جنس نر و ماده است. از آنجائی که نشان داده شده بیان فاکتور رونویسی C-fos به هنگام سندرم ترک مرفین در بسیاری از مناطق مغز حیوانات نر افزایش چشم گیری می یابد و با توجه به اثر تسکینی و آرام بخشی گیاه بابونه، این مطالعه با هدف مقایسه تغییرات این فاکتور در زمان قطع وابستگی به مرفین با و بدون تجویز این داروی گیاهی در مغز موش سوری نر و ماده بالغ طراحی و اجرا گردید.
مواد و روش کار
در این مطالعه آزمایشگاهی که در سال 1386 در دانشگاه شهید چمران اهواز انجام شد از 56 سر موش سوری نر و ماده نژاد ان ماری در قالب 8 گروه 7 تایی استفاده شد گروه ها شامل: دریافت کننده مرفین+سالین، مرفین+ نالوکسان، مرفین+عصاره هیدروالکلی بابونه (mg/kg 30)+ نالوکسان و مرفین+سالین+ نالوکسان بودند. برای ایجاد وابستگی از دوز فزاینده مرفین (mg/kg 80 و40، 20) طی چهار روز استفاده شد و جهت قطع وابستگی مرفین، نالوکسان(mg/kg5) تزریق شد. جهت بررسی سلولی mRNA، بافت مغز 90 دقیقه پس از تیمار در هر گروه استخراج شد. با استفاده از پروب نشاندار C-fos و بتااکتین (کنترل مثبت) و روش dot bloting میزان بیان C-fos به کمک نرم افزار Zero Dscan به دست آمد و با آزمون های t،ANOVA و Duncan و نرم افزار SPSS آنالیز گردید و سطح معنی داری نیز 05/0P< در نظر گرفته شد.
یافته ها
بر اساس یافته های این مطالعه میزان بیان فاکتور رونویسی C-fos در مغز موش های نر پس از قطع مرفین توسط نالوکسان افزایش یافته بود در حالی که در موش های ماده این میزان کاهش یافته بود (01/0P<). عصاره بابونه باعث کاهش میزان فاکتور رونویسی C-fos در مغز موش های نر شد در حالی که در موش های ماده اثر تقویتی داشت (05/0P<).
نتیجه گیری
به نظر می رسد فرآیندهای سلولی دخیل در وابستگی به مرفین و پاسخ به درمان بابونه وابسته به جنس بوده و احتمالا این تفاوت در پاسخ دهی مربوط به نقش هورمون های جنسی در فرآیند های فوق می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p633871 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!