مقایسه اثر داروی سلژیلین و فرآورده گیاهی SIM2 در حفظ سلول های عصبی

پیام:
چکیده:
هدف
مقایسه ای بین اثر ضد آپوپتوزی داروی سلژیلین(selegiline) و فرآورده گیاهی SIM2
مواد و روش ها
در این پژوهش، ابتدا عصب سیاتیک نوزادان سه روزه موش صحرایی از نژاد اسپراگوداولی در ناحیه میانی ران در سمت چپ قطع گردید و حیوانات در سه گروه: 1) درمان شده با داروی سلژیلین، 2) درمان شده با فرآورده گیاهی SIM2، و 3) کنترل یا بدون درمان قرار گرفتند. سپس سعی شد تا اثر درمانی ضد آپوپتوزی داروی تجویز شده سلژیلین و فرآورده گیاهی SIM2 در حفظ و بقای سلول های حرکتی اعصاب محیطی (سیاتیک) قطع شده مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد. پس از گذشت 21 روز از قطع عصب و تجویز روزانه داخل صفاقی سلژیلین mg/kg 5/2، فرآورده گیاهی SIM2 در گروه های تحت درمان و سرم فیزیولوژی 9/0 درصد در گروه کنترل، حیوانات به روش ترنس کاردیاک پرفیوژن کشته شدند و شمارش کلی سلول های عصبی حرکتی در شاخ های شکمی نخاع در سمتی که عصب حرکتی سیاتیک قطع شده و سمتی که عصب سیاتیک سالم است، در تمام نمونه ها انجام گرفت. درصد کاهش سلول های عصبی حرکتی نخاع در سمتی که عصب محیطی سیاتیک قطع شده نسبت به سمت سالم محاسبه شد و در بررسی فرا ساختاری سلول های عصبی حرکتی نخاع، تغییراتی حاکی از آپوپتوز سلول مشخص شد.
یافته ها
از نتایج تحقیق چنین به نظر می رسد که کم ترین درصد کاهش سلول های عصبی حرکتی پس از انجام آکسوتومی در گروهی است که فرآورده گیاهی SIM2 را دریافت کرده و بیش ترین کاهش سلول های عصبی حرکتی در گروهی است که سرم فیزیولوژی دریافت کرده است. تغییرات فرا ساختمانی میتوکندری های سلول عصبی حرکتی در هنگام مرگ سلولی، مشابه با تغییرات این ارگانل در هنگام واکنش کروماتولیتیک است و این تغییرات در گروهی که فرآورده گیاهی SIM2 را دریافت کرده اند کم تر است. همچنین کاهش این تغییرات در گروه هایی که فرآورده گیاهی SIM2 را دریافت کرده اند نسبت به گروهی که داروی سلژیلین دریافت کرده مشخص شد.
نتیجه گیری
تاثیر فرآورده گیاهی SIM2 در حفظ و نگهداری سلول عصبی حرکتی به دنبال قطع عصب سیاتیک بیش تر از داروی سلژیلین است و این تفاوت، معنا دار است. از آن جا که تا کنون از جنبه بالینی مطالعات مشخصی جهت روشن شدن سازوکار های مرتبط به دنبال استفاده از فرآورده گیاهی SIM2 و داروی سلژیلین انجام نشده است، بررسی آثار درازمدت این مواد در دوز های مختلف پیشنهاد می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
7
لینک کوتاه:
magiran.com/p634207 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!