تاثیر مواد و روش های حفاظتی بر روی خواص فیزیکی چوب اکالیپتوس کاملدولنسیس (Eucalyptus camaldulensis)

پیام:
چکیده:
گرده بینه ها از گونه دست کاشت اکالیپتوس در نور آباد ممسنی تهیه شدند و به قطعات 100× 7×7 سانتی متر تبدیل شدند و تا رطوبت زیر 20 درصد خشک شدند. برای تحقیق طرح آزمایشی کرت های خرد شده انتخاب شد. سه روش اشباع شامل بتل، روپینگ و روپینگ مضاعف و سه ماده حفاظتی همراه با نمونه های شاهد به کار گرفته شد. یک ماده حفاظتی کرئوزوت و دو ماده دیگر محلول در آب بودند که بر اساس استاندارد AWPA و PH مناسب ساخته شد. نتایج بدست آمده حاکی از این است که آغشته کردن چوب باعث عکس العمل درونی چوب و عناصر چوبی می شود. هم کشیدگی کلی نمونه های تیمار شده کاهش پیدا نموده است. روش کرئوزت این اثر را بیشتر موجب شده شده است. این به معنی تثبیت ابعاد چوب بر اثر اشباع با مواد مختلف است. اتصالات عرضی مواد حفاظتی با عناصر چوبی و توالی دو مرحله ای خشک کردن و بسته شدن منحنی هیسترس و حجیم کنندگی غیر قابل برگشت از علل آن است. وزن مخصوص نمونه های تینار شده با مواد حفاظتی در مقایسه با نمونه های شاهد پایین تر است، بخصوص در مورد تیمار روپینگ مضاعف، کرم، فلوئور، ارسنیک، این کاهش بارزتر است. علل آن می تواند وجود ترک های جزیی در روی چوب، ترک های میکروسکوپی (شکست لایه میانی، جداشدگی لایه های دیواره...) افزایش بعد غیر قابل برگشت و تورم عناصر چوبی، تنش خشک کردن دو مرحله ای، شستشوی غیر منتظره باشد. روش های ملایم تر مانند روپینگ و مواد با فرایت کمتر نظیر کرم، مس و ارسنیک نسبت به سایر مواد ارجح است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
507
لینک کوتاه:
magiran.com/p635620 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!