بررسی مقایسه تاثیر روش های کاهش گرایش سوء مصرف مواد در دانش آموزان

پیام:
چکیده:
زمینه
با شروع سوء مصرف مواد غیر قانونی نظیر حشیش، تریاک و غیره از دوران نوجوانی، شانس بالایی برای مرگ زودرس ایجاد می شود. روش های متعددی در خصوص کاهش گرایش دانش آموزان به مواد غیر قانونی به اجرا در آمده، اما اثر بخشی آن ها مورد تردید و سوال است.
هدف
این تحقیق سعی در مطالعه و مقایسه روش های مختلف کاهش گرایش دانش آموزان به سوء مصرف مواد دارد.
مواد و
روش
روش پژوهش در طرح حاضر به صورت نیمه آزمایشی با انتخاب سه گروه آزمایش و یک گروه شاهد است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پایه دوم راهنمایی سال تحصیلی 85-1384 در مدارس راهنمایی سراسر کشور بوده است. روش نمونه گیری به صورت لایه ای چند مرحله ای و با توزیع جغرافیایی کشور به 5 منطقه شمال، جنوب، مشرق، مغرب، مرکز و انتخاب استان ها به صورت تصادفی بود. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه خود گزارش دهی و محقق ساخته با محتوای اطلاعات جمعیت شناختی و بررسی نگرش و آگاهی از عوارض نسبت به مواد غیر قانونی بود.
یافته ها
نتایج نشان داد که از بین دانش آموزان گروه نمونه مورد بررسی (2911 نفر) با میانگین سنی 13 سال، در هر سه قسمت نگرش و آگاهی از مضرات مواد غیر قانونی و نیز کاهش مصرف مواد غیر قانونی، تفاوت میانگین تفاضل نمرات گروه شاهد با گروه های آزمایش معنادار بود. در بررسی انواع روش های کاهش گرایش، گروه آموزش مهارتهای اجتماعی نسبت به سایر گروه ها منفی ترین نگرش و بیشترین آگاهی از مضرات مواد غیر قانونی را داشتند.
نتیجه گیری
به نظر می رسد استفاده از روش های سنتی قدیمی جهت افزایش سطح آگاهی و نشر اطلاعات نمی تواند در پیشگیری و یا کاهش گرایش موثر باشد. آموزش مهارتهای اجتماعی، اثر بخشی بیشتری نسبت به سایرین داشته است.
زبان:
فارسی
صفحات:
441 تا 449
لینک کوتاه:
magiran.com/p637671 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!