بررسی مقایسه ای اثر آهن و ویتامین A خوراکی با اسکاندرولون بر قد و بلوغ کودکان مبتلا تاخیری رشد سرشتی

نویسنده:
پیام:
چکیده:
مقدمه
تاخیر رشد سرشتی (CDGP) یکی از شایعترین مشکلات طب اطفال می باشد. این اختلال رشد، سبب مشکلات روحی، روانی و اجتماعی در بین خانواده ها می شود. در حال حاضر روش های درمانی مختلفی از جمله تجویز تستوسترون انانتات، اکساندرولون و هورمون رشد وجود دارد. هدف از این مطالعه که برای دومین بار در جهان و اولین بار در ایران انجام شده مقایسه اثر آهن و ویتامین A با اکساندرولون در افزایش رشد قدی و سن استخوانی این کودکان است. معیارهای ورود استفاده شامل SMR، WSDS BMI، HSDS، سن استخوانی و سطح سرمی IGF-I می باشد.
مواد و روش ها
این مطالعه به صورت Clinical Trial روی هشتاد و پنج پسر با تشخیص CDGP صورت گرفت. کودکان به صورت تصادفی پس از ثبت مشخصات فردی و گرفتن نمونه خون ادرار و مدفوع جهت بررسی و رد بیماری های زمینه ای و عوامل مداخله گر به سه گروه تقسیم شده اند. (گروه شاهد، گروه درمان شده با اکساندرولون و گروه درمان شده با آهن و ویتامین A) اطلاعات به نرم افزار آماری منتقل شد و یافته های بدست آمده بر اساس آزمونهای Tuky، ANOVA، Paired t test ویلکاکسون و کروسکالوالیس مورد بررسی و آزمون قرار گرفت.
یافته ها
در بررسی (P value=0.56) HSDS و (P value=0.08) WSDS اختلاف معنی داری بین دو گروه درمان شده دیده نشد. در بررسی BMI نیز بین دو گروه درمان شده اختلاف معنی داری دیده نشد (P value=0.51) ولی در بررسی (P value<0.0001) SMR و سن استخوانی (P value<0.0001) اختلاف آماری معنی دار بود و نهایتا در بررسی سطح سرمی IGF-I بین دو گروه درمان شده اختلاف معنی دار دیده نشد (P value=0.98).
نتیجه گیری
در درمان کودکان CDGP می توان به جای اکساندرولون از آهن و ویتامین A کمک گرفت. و همان اثرات هورمون درمانی را بدون اینکه بیمار دچار عوارض هورمون درمانی شود بدست آورد. از طرفی این روش درمانی جدید بر عکس درمان با اکساندرولون روی SMR و سن استخوانی اثر شدیدی ندارد.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 67
لینک کوتاه:
magiran.com/p637818 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!