مساله ی هویت روانی در شبیه سازی انسان

نویسنده:
پیام:
چکیده:
امکان شبیه سازی انسانی پس از ساخت گوسفند مشهور جهانی، دالی، به علت مسائل اخلاقی آن دغدغه های فراوانی را در سرتاسر دنیا ایجاد نموده است. صدمات فیزیکی حاصل از دستکاری های تخمدان، هسته و رویان و هم چنین امکان آسیب های روحی - روانی، از جمله نگرانی های موجود در این رابطه است.
یکی از مهم ترین آسیب های روحی - روانی، که بسیار نیز مطرح می شود، امکان زوال مفهوم «فردیت» یا «یگانگی» است. گرچه بطلان فرضیه ی «جبرگرایی ژنتیک» ثابت شده است، لیکن در رابطه با شبیه سازی و مساله ی هویت ابهاماتی وجود دارد که در این نوشتار ضمن ارائه ی دلایلی امکان ورود آسیب های روحی - روانی در رابطه با هویت و فردیت به خصوص در مساله ی هویت روانی را وارد می دانیم.
با ورود این فناوری بایستی بار دیگر خودمان و هویت مان را تعریف نماییم؛ چرا که افراد شبیه سازی شده از نظر ژنتیکی دوقلوی همسان فرد دیگری هستند که قبلا زندگی نموده است و این مساله ممکن است انتظارات فرد شبیه از زندگی خود را تحت شعاع زندگی فرد اصلی (دوقلوی پیشین) قرار دهد. به علاوه این که بی نظیر بودن ساختار ژنتیکی افراد نه تنها برای خودشان بلکه برای والدین و دیگران نیز حائز اهمیت است با به کارگیری این فناوری رعایت نمی شود. در نتیجه، نبایستی فناوری شبیه سازی را برای ساخت آدمی به کار بندیم.
زبان:
فارسی
در صفحه:
65
لینک کوتاه:
magiran.com/p638733 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!