راهبردهای ژئوتوریسم در استان فارس

پیام:
چکیده:
ژئوتوریسم یا گردشگری جغرافیایی یکی از روش های نو در ارائه جاذبه های گردشگری است که کلی نگری در این شاخه خاص نشات گرفته از ویژگی های جغرافیایی آن است. ژئوتوریسم نه تنها عامل جاذبه های طبیعی از جمله پدیده های زمین شناسی و ژئومورفولوژی می شود، بلکه جاذبه های تاریخی و فرهنگی را نیز در بر می گیرد. بنابراین بررسی در این زمینه ضروری به نظر می رسد و می توان اذعان داشت که در طرح های جامع کشوری جای این شاخه خالی است. استان فارس با داشتن میراث غنی زمین شناسی، ژئومورفولوژی خاص زاگرس نظیر (تنگ ها، گنبدهای نمکی، آبشارها و غیره) و جاذبه های تاریخی و فرهنگی (تخت جمشید و پاسارگاد و غیره) از مناطق مستعد برای برنامه ریزی بر پایه ژئوتوریسم است. در این مقاله سعی شده است بانگاهی جامع، مدون و با استفاده از نقشه های مختلف از جمله نقشه زمین شناسی، تصاویر ماهواره ای و سایر نقشه های استانی و انجام مطالعات میدانی که در نهایت منجر به تهیه نقشه ژئوتوریسم استان شده، جاذبه های طبیعی و تاریخی فرهنگی معرفی شود و در ادامه برخی از مکان هایی که دارای شرایط لازم و کافی جهت برنامه ریزی ژئوتوریسم در استان می باشند، مشخص شده است. نتایج این تحقیق نشان می دهد که قرارگیری برخی پدیده های ژئومورفولوژی خاص نظیر تنگ ها، تاقدیس ها، گنبدهای نمکی و چشمه ها در کنار جاذبه های تاریخی فرهنگی و ارتباط تنگاتنگ این جاذبه ها با یکدیگر و با فاصله اندک نسبت به راه های ارتباطی اصلی، این مکان ها را به صورت شاخص و واحدی مستعد برای این نوع گردشگری درآورده است. ذکر این نکته ضروری است که تعیین مکان هایی شاخص برای برنامه ریزی ژئوتوریسم در استان لازم بوده ولی کافی نیست. توجه به ژئوتوریسم پایدار که ریشه در توسعه پایدار دارد، مطالعات و برنامه ریزی برای گردشگری در استان را کامل خواهد کرد. از جمله راهبردهای توسعه برای دستیابی به اهداف مورد نظر توجه به جامعه و مشارکت اجتماعات محلی در گردشگری منطقه است که با این رویکرد کیفیت زندگی جوامع محلی افزایش می یابد. منافع ساکنان به حداکثر می رسد و مشارکت در حفظ منافع به حداکثر و باعث بهبود هویت محلی و ملی این جوامع خواهد شد. از دیگر راهبردها ایجاد زیرساخت ها و افزایش آنها از جمله (راه ها)، افزایش خدمات و تسهیلات گردشگری، ترغیب و تشویق سرمایه گذاری خصوصی، حفاظت و مرمت آثار تاریخی و فرهنگی و آموزش راهنمایان تورهای تخصصی در این زمینه می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
23
لینک کوتاه:
magiran.com/p639957 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!