نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در تبادل اطلاعات پزشکی از راه دور

چکیده:
تبادل اطلاعات پزشکی از راه دور را تله مدیسین می گویند. برای برقراری چنین تبادل اطلاعاتی، فناوری اطلاعات و ارتباطات نقش به سزایی دارد. پروژه تبادل اطلاعات پزشکی از راه دور، به فراهم بودن زمینه هایی در حوزه های مختلف فناوری احتیاج دارد. در این ارتباط نقش اینترنت، کتابخانه های دیجیتالی و بانکهای الکترونیکی بارزتر است. انقلاب فناوری اطلاعات و ارتباطات در سالهای اخیر باعث شده که دیدگاه های آموزشی و بکارگیری اطلاعات دچار تغییرات چشمگیری گردد. به طوری که دانشگاه غیر حضوری انگلستان در سال 1969 به عنوان اولین موسسه آموزشی در جهان به آموزش از راه دور مبادرت ورزید. اهمیت خدمات سریع پزشکی در بلایای طبیعی، حوادث، جنگ و دیگر وقایع باعث گردید که نیروهای نظامی و ارتش جزو اولین سازمان های دست اندرکار بکارگیری از تله مدیسین به حساب آیند. در اوایل سال1996 تله مدیسین صحنه های عملیاتی و جبهه های جنگ را تحت پوشش قرار داد و در عملیات نظامی در بوسنی و کشورهای همسایه آن مورد استفاده قرار گرفت. به غیر از امور نظامی که پیشرو استفاده از تله مدیسین می باشد باید به مدیریت بحران برای رخدادها و حوادث طبیعی مانند زلزله و سیل نیز اشاره کرد. با این دیدگاه و با حضور اینترنت به عنوان ابزاری برای حمایت از برنامه های بهداشت جهانی (مانند ایدز، هپاتیت و دیگر بیماری ها) می توان از تله مدیسین استفاده عمومی و جهانی نمود.
تجویز نسخه و یا توصیه و مراقبتهای پزشکی با استفاده از تله مدیسین به صورتهای ویدئویی و داده هایی چون عکس و فیلم و نتایج آزمایشگاهی و رادیولوژی به انجام می رسد. تشخیص تصاویر رادیوگرافی یا سونوگرافی در قالب فایلهای دیجیتالی جهت ارائه خدمات از راه دور امکان پذیر است و حتی جراحی از راه دور نیز قابل اجرا خواهد بود. باید اذعان داشت که استفاده از کامپیوتر و اینترنت در کشورهای در حال توسعه، مراحل اولیه را می گذراند و زیرساختهای لازم برای ارتباطات مناسب و لازم برای اجرای طرحهایی مانند سلامت الکترونیک و سلامت پزشکی از راه دور وجود ندارد و به علت محدودیت زیرساختهای لازم، دسترسی به آنها گران و غیر عمومی است. با استفاده از فناوری اطلاعات و فراگیر شدن زیرساختهای لازم جهت ارتباطات و انتقال اطلاعات می توان خدمات بهداشتی، درمانی، کلینیکی، توانبخشی و... را با هزینه کم و با سرعت بالا، با کیفیتی بالا برای اقدامات درمانی و با حداقل جابجایی بیماران طرح ریزی کرد و بدین ترتیب با هزینه کم تعداد بیماران مورد درمان، زیاد خواهند شد. بدین طریق تله مدیسین در برخورد با حوادث و بلاهای طبیعی و در مواقع جنگ می تواند فرصتی برای ارائه خدمات ارزنده ای برای جلوگیری از مرگ و میر و کمک به خانواده قربانیان ایجاد نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
11
لینک کوتاه:
magiran.com/p640500 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!