بررسی آگاهی،نگرش وعملکرد مدیران دانشکده علوم پزشکی شاهرود در زمینه مدیریت تعارض

چکیده:
تعارض واختلاف نظر کارکنان در یک سازمان، جزو طبیعت زندگی شغلی سازمان های اجتماعی است ومدیریت تعارض یکی از مشکلترین ودرعین حال مهمترین وظایف هر مدیر است که می تواند بازدهی وبهره وری سازمان را افزایش دهد. پژوهش با هدف کلی بررسی آگاهی،نگرش وعملکرد مدیران دانشکده علوم پزشکی شاهرود در زمینه مدیریت تعارض:1385 انجام گردید. این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی- مقطعی و کاربردی می باشد. با توجه به محدود بودن جامعه پژوهش و نیاز به اطلاعات دقیق تمام مدیران به روش سرشماری مورد مطالعه قرارگرفته، پرسشنامه ای مشتمل بر 6سوال عمومی و51 سوال اختصاصی در خصوص آگاهی، نگرش و عملکرد مدیران در زمینه تعارض تهیه شد و جهت تکمیل در اختیار مدیران قرار گرفت. برای پردازش داده ها از نرم افزار SPSS وINSTAT استفاده و نتایج به صورت جداول و نمودار نمایش داده شد.
با توجه به نتایج حاصله از تحلیل داده ها مشخص گردید که مدیران ارشد 6/7درصد، مدیران میانی 3/30 درصد و مدیران پایه 1/62 درصد از جامعه پژوهش را تشکیل می دهند که 4/39 درصد از آنان زن و 6/60 درصد مرد می باشند. 7/16 درصد ازمدیران دارای مدارک تحصیلی کمتر از لیسانس و 3/83 درصد دارای مدارک تحصیلی لیسانس و بالاتر می باشند. تنها 3/27 درصد از مدیران دارای سن خدمتی زیر 10سال و بقیه بیش از 10سال سابقه کاری دارند. 1/6 درصد ازمدیران درزمینه مدیریت تعارض دوره آموزشی گذرانده و9/93درصد هیچ گونه دوره آموزشی در این زمینه نداشته اند. میزان آگاهی مدیران با میانگین18/14(از 20)درحد متوسط و نمره نگرش آنان 62/45(از55) مثبت می باشد و میانگین نمره عملکرد آنان76/110(از150) در حد خوب می باشد. با عنایت به لزوم آگاهی لازم و نگرش مثبت نسبت به مدیریت تعارض و نقش آن در عملکرد آگاهانه مدیران در این زمینه، می توان اظهار داشت که برگزاری دوره های آموزشی در این زمینه برای مدیران و ایجاد مهارت های لازم در استفاده ازتکنیک های مدیریت تعارض در آنان، می تواند در بازدهی و بهره وری سازمان نقش مؤثری ایفا نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
22
لینک کوتاه:
magiran.com/p640524 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!