مخاطرات ژئومورفولوژیک ناشی از ساخت و توسعه ی راه های روستایی با تاکید بر حرکات توده ای و ایجاد خندق (مطالعه ی موردی: روستاهای شهرستان سراب)

نویسنده:
چکیده:
در دهه های اخیر، توسعه ی ارتباطات و پیشرفت تکنولوژی، گسترش راه های ارتباطی، بویژه ایجاد شبکه راه های روستایی را ضروری ساخته است. در این راستا، اجرای شتابزده برنامه های توسعه و دخالت بی رویه و بدون شناخت انسان در محیط، افزون بر تخریب محیط طبیعب، سبب تشدید سیستم های مورفوژنز، ناپایدارب شیب ها و وقوع پدیده های ژئومورفیک مانند حرکات توده ای مواد شده است. مقاله ب حاضر، با استفاده از تفسیر عکس های هوایی و بازدید های میدانی، ضمن شناسایی ویژگی ها و مورفودینامیک فعال در بخش علیای حوضه ی زهکشی آجی چای (شهرستان سراب)، بر نقش فعالیت های انسانی (احداث جاده) در افزایش فراوانی وقوع انواع ناپایداری های دامنه ای (حرکات توده ای و ایجاد خندق) و مخاطرات ناشی از ساخت و توسعه راه های روستایی شهرستان سراب تاکید می کند. نتیجه مطالعه نشان می دهد اغلب جاده ها و راه های ارتباطی مانند جاده سراب- نیر، سراب- اسب فروشان و غیره، به دلیل عبور از واحدهای مستعد گسیختگی، چند سال پس از بهره برداری، به وسیله ی پدیده های ژئومورفولوژیک مانند حرکات توده ای و ایجاد خندق مورد تهدید و تخریب قرار می گیرند و پس از احداث، هزینه های هنگفتی صرف نگهداری و تعمیر آنها می شود. به این ترتیب، قبل از جاده کشی، برای آگاهی از ویژگی های مورفودینامیک مسیر عبور جاده، انجام مطالعات اولیه و ژئومورفولوژیک ضروری می نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
85
لینک کوتاه:
magiran.com/p640677 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!