زیست شناسی سوسک چوبخوار Melanophila (= Trachypteris) picta (Col.: Buprestidae) در کرج

پیام:
چکیده:
سوسک چوبخوار Melanophila picta یکی از مهم ترین آفات درختان صنوبر در کرج می باشد. طی سال های 1372 تا 1374 زیست شناسی و دشمنان طبیعی این آفت در مجتمع تحقیقاتی منطقه ی البرز کرج و حومه آن، با نمونه برداری منظم هفتگی از تنه درختان آلوده، پرورش حشره روی تنه درختان سرپا و نیز روی ساقه های قطع شده صنوبر در شرایط کنترل شده بررسی گردید.
در منطقه کرج، حشرات کامل از دهه دوم اردیبهشت ماه در طبیعت ظاهر شدند و خروج آن ها تا دهه اول تیرماه ادامه یافت. نقطه اوج ظهور این حشرات در هفته دوم خرداد ماه اتفاق افتاد. حشرات ماده پس از جفتگیری، در شیارها و لابلای جوانه های موجود روی تنه به دفعات مختلف تخم ریزی نمودند. هر حشره ماده به طور متوسط30/56 ± 08/108 عدد تخم گذاشت. میانگین دوره تخم گذاری 02/7 ± 29/15 روز و دوره انکوباسیون تخم ها به طور متوسط 21/1 ± 14/7 روز طول کشید. لارو های جوان (Neonate) از محل اتصال تخم به پوست تنه درخت، نفوذ نموده و از زیر پوست و لایه زاینده تغذیه کردند. این لاروها با ادامه تغذیه در ناحیه برون چوب، دالا ن هایی حداکثر به طول 10 سانتی متر ایجاد نمودند. سوسک های چوبخوار صنوبر زمستان را به صورت لاروهای سنین بالا و به حالت غیر فعال در دالان های لاروی سپری کردند. لارو ها اوایل بهار سال بعد مجددا فعال شده، شروع به تغذیه نمودند. پیش شفیره ها از اواخر فروردین و اولین شفیره ها از اواخر فروردین ماه یا اوایل اردیبهشت درون اطاقک شفیرگی دیده شدند. شفیره ها به طور متوسط بعد از 6 ± 18/15 روز به حشره کامل تبدیل شدند. این آفت در شرایط آب و هوایی کرج یک نسل در سال ایجاد نمود. نسبت جنسی حشرات ماده به نر 14/1 به 1 تعیین شد. در این بررسی 4 گونه زنبور پارازیتوئید متعلق به خانواده های Encyrtidae، Braconidae، Ichneumonidae، Chalcididae و یک گونه مورچه شکارگر تحت نام علمی Lasius alinus جمع آوری گردید. درصد پارازیته شدن لارو های آفت توسط هر یک از زنبورهای خانواده Braconidae و Ichneumonidae در سال 1374 به ترتیب 21/4 و 72/17 تعیین شد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
55
لینک کوتاه:
magiran.com/p644838 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!