بررسی اثر غلظت های مختلف فسفر بر رشد جلبک سیانوباکتر Jaaginema sp. و تاثیر سمیت آن بر آبزیان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

سمومی که در آبه ای جا ری و درد ریاها به و سیله جلبکها تولید می شوند در صورتیکه به وسیله انسان، ماهی ها و حیوانات خورده ش وند می تواند اثرات مخرب و حتی کشنده داشته با شند. این سموم در هنگام ایجاد بلوم توسط سیانوباکتریا در آب ایجاد م یشوند. عوامل زیادی از جمله نور، حرارت، دی اکسید کربن، مواد فسفره و نیتروژنه در تشکیل بلوم و رشد سریع جلبکها دخالت دارند. در پژوهش حاضر اثر غلظت های مختلف فسفر بر میزان رشد با هدف بررسی اثر تحریک کنندگی یا باز دارندگی این ماده بر رشد این Jaaginema sp. جلبک سیانوباکتر آزمایش با 2 گروه تیمار و یک Jaaginema sp. جلبک مورد بررسی قرارگرفت. پس ازخالص سازی جلبک با تغییرات فسفات در) BG و 11 Z گروه شاهد در 4 تکرار (در مجموع 9 گروه) با استفاده از محیط کشتهای 8 25 درجه سانت یگراد و شدت نور 2200 لوکس) قرار داده شد و پس ± تیمارها) در شرایط آزمایشگاهی (دمای 1 را نشان دا د. ریسه ها به مدت 20 Z تا سبز فسفری در 8 BG از 48 ساعت این گونه رنگهای متفاوتی از زرد در 11 و میزان تقسیم سلولی در روز (μ) روز، به طور روزانه به وسیله لام هموسیتومت ر شمارش شدن د. سرعت رشد ویژه 6/2) بسیار g l- برای هر گروه محاسبه شد. نتایج بدست آمده نشان داد که افزایش فسفات به میزان دو برابر(1 (G) 9/3) برای رشد این سیانوباکتر م یباش د. با آزمایشاتی که انجام شد رشد جلبک g l- موثرتر از سه برابر (1 در مقدار ذکر شده بیشتر بوده ومقدار بالاتر از این عدد می تواند رشد باز دارنده داشته باش د. Ja ginema sp.
نتایج تایید مینماید فسفر عامل محدود کننده برای رشد این سیانوباکتر بوده و در شکوفایی و آزاد شدن سم آن در تشکیل شکوفایی و رشد سریع جلبکی دخالت دارند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
15
لینک کوتاه:
magiran.com/p647476 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!