تاثیر درجه حرارت و زمان پرس بر ویژگی های تخته فیبر با دانسیته متوسط (MDF)، ساخته شده از الیاف اکالیپتوس اینترتکستا

چکیده:
در این بررسی از چوب اکالیپتوس اینترتکستا با استفاده از دو زمان بخارزنی 5 و 10 دقیقه، الیاف تهیه و با استفاده از دو دمای پرس 180 و190 درجه سانتیگراد و 3 زمان پرس 3، 5/3 و 4 دقیقه، با کاربرد چسبUF، تخته فیبر با دانسیته متوسط (MDF) تهیه گردید. از ترکیب عوامل فوق 12 شرایط ساخت (تیمار) بوجود آمد و برای هر تیمار 3 تخته ساخته شد. سپس خواص فیزیکی و مکانیکی تخته های ساخته شده اندازه گیری و با استفاده از آزمون فاکتوریل نتایج مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج حاصل از اندازه گیری ویژگی های فیزیکی و مکانیکی تخته های ساخته شده از الیاف چوب اکالیپتوس اینترتکستا نشان داد که تاثیر زمان بخارزنی بر مقاومت خمشی این تخته ها معنی دار بوده است و بالاترین مقاومت خمشی تخته ها با 62/14 مگاپاسکال در زمان بخارزنی 5 دقیقه حاصل شده است. همچنین با افزایش دمای پرس به مقاومت خمشی تخته ها افزوده شده است. نتایج نشان داد که تاثیر دمای پرس بر مدول الاستیسیته تخته ها معنی دار بوده و با افزایش درجه حرارت پرس، مدول الاستیسیته تخته های ساخته شده افزایش یافته است.
همچنین نتایج نشان داد که با افزایش زمان بخارزنی، چسبندگی داخلی تخته های ساخته شده با کاهش روبرو گردیده است. تاثیر زمان پرس بر چسبندگی داخلی تخته ها نیز معنی دار بوده و با افزایش زمان پرس مقدار چسبندگی داخلی تخته ها با کاهش روبرو شده است، به طوری که حداکثر چسبندگی داخلی تخته های ساخته شده در زمان پرس 3 دقیقه مشاهده گردید. همچنین زمان پرس بر واکشیدگی ضخامتی معنی دار بوده و واکشیدگی ضخامتی تخته های ساخته شده در شرایط استفاده از زمان پرس 3 دقیقه، حداقل بوده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
26 تا 35
لینک کوتاه:
magiran.com/p648413 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!