بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر مدارس بر میزان آگاهی دانش آموزان دبیرستانی در مورد ایدز

پیام:
چکیده:
ایدز بیماری است که سیستم های مختلف بدن را درگیر می کند. این بیماری علاوه بر افزایش لگاریتمی شیوع و بار اقتصادی سنگین ناشی از درمان، مورتالیته بالایی نیز دارد(1). در حال حاضر حدود 36 میلیون بیمار مبتلا به ایدز در دنیا زندگی می کنند(2). جوانان و نوجوانان بالاترین درصد ابتلا را در میان کلیه گروه های سنی را دارا می باشند به نحوی که CDC بیماری های ناشی از ایدز را دومین علت مرگ گروه سنی 24-15 معرفی کرده است(1). با استناد به گزارشات W.H.O مبنی برگسترش این بیماری درکشورهای حوزه خلیج فارس، لازم است تا سیاست فردا دیر است، امروز پیشگیری کنیم را، مورد توجه قرار دهیم. از آنجایی که هنوز واکسن یا درمان موثری علیه ایدز معرفی نشده، پیشگیری از ایدز موثرترین شیوه جهت مبارزه با آن است و دراین امر، پیشگیری نوع اول یعنی آموزش بهداشت و افزایش آگاهی گروه های در معرض خطر، به ویژه جوانان و نوجوانان، نقش کلیدی جهت مبارزه با ایدز ایفاء می کند(3).
جامعه مورد مطالعه این مطالعه نیمه تجربی را، دانش آموزان دبیرستان های شهربابل که در سال های اول تا سوم، در نوبت روزانه در مدارس دولتی مشغول به تحصیل بودند، تشکیل می دادند. واحدهای مورد پژوهش از مناطق مختلف اقتصادی- اجتماعی شهر بصورت تصادفی انتخاب شدند. پس از انجام یک بررسی مقدماتی نمونه پژوهش 230 نفر تعیین شد (115 نفر پسر و 115نفر دختر).
پس از نمونه گیری و تکمیل سوالات پیش آزمون pre test)) توسط دانش آموزان آموزش به مدت 90 دقیقه انجام شد. به این ترتیب که ابتدا یک سخنرانی به مدت 45 دقیقه درمورد ماهیت بیماری ایدز، شیوه های انتقال، راه های پیشگیری و نیز چگونگی برخورد با بیماران ایدزی توسط پژوهشگر اجرا شد. سپس فیلم آموزشی تهیه شده از مرکز مبارزه با ایدز تهران به مدت 30 دقیقه نمایش داده شد. بعد از نمایش فیلم، جزوه آموزشی نیزبه مدت 15 دقیقه جهت مطالعه در اختیار دانش آموزان قرارگرفت. بعد از تکمیل سه مرحله فوق، مجددا پرسشنامه post test)) تکمیل گردید.
جهت نمره گذاری سوالات آگاهی، به هرپاسخ صحیح نمره1 و به پاسخ غلط نمره صفر تعلق گرفت و جمع نمرات سوالات آگاهی به عنوان نمره کل هر فرد تلقی گردید. بدین ترتیب حداکثر نمره آگاهی کسب شده توسط دانش آموزان 31 و حداقل آن صفر درنظرگرفته شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از ویرایش پانزدهم نرم افزار آماری SPSS و به کارگیری آزمون های آماری توصیفی و نیز آزمون های chi squares وPaired T test انجام شد.
نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که اغلب دانش آموزان(2/80 درصد از دانش آموزان پسر و7/75 درصد از دانش آموزان دختر) معتقد بودند که اطلاعاتشان در مورد ایدز کافی نیست. در این میان، دانش آموزان
زبان:
فارسی
در صفحه:
91
لینک کوتاه:
magiran.com/p650321 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!