درد نوروپاتیک مرکزی بعد از پیوند سلولهای استرومایی مغز استخوان در ضایعه Contusion نخاع موش صحرایی

چکیده:
هدف
بررسی آلوداینیای گرمایی و مکانیکی ناشی از ضایعه نخاعی، بعد از پیوند سلولهای BMSC (Bone Marrow Stromal Cell)
مواد و روش ها
این مطالعه یک تحقیق تجربی است. در این مطالعه 40 سر موش صحرایی ماده 6 تا 8 هفته ای، نژادSprague- Dawley استفاده شد که 33 سر از آنها به منظور در معرض دید قرار گرفتن نخاع در سطح مهره L1، لامینکتومی شدند وسپس نخاع توسط ابزار weight drop ضایعه داده شد. گروه های آزمایش عبارت بودند از: گروه 1(سالم): شامل 7 سر که هیچ مداخله ای در آنها صورت نگرفت، گروه 2و3: 16 سر موش صحرایی که PBS (Phosphate Buffer Saline) را بدون سلول به ترتیب 10 سر به صورت داخل وریدی (Vehicle1) و 6 سر به صورت داخل نخاعی(Vehicle2) دریافت کردند، گروه 4و5: 17 سر موش صحرایی که سلولهایBMSC را بعد از 4 پاساژ به ترتیب 10 سر به صورت داخل وریدی و 7 سر به صورت داخل نخاعی دریافت کردند. تزریقها یک هفته بعد از ضایعه انجام شدند.. آزمونهای رفتاری به مدت 10 هفته بررسی شدند. برای آزمون گرمایی رتها روی صفحه داغ گذاشته شدند و برای آزمون مکانیکی از Von Frey Hairs استفاده شد. ردیابی سلولها به روش ایمونوهیستوشیمیایی در بخش آسیب دیده نخاع صورت گرفت و همچنین به روش Double-Staining تمایز آستروسیتی بررسی شد.
یافته ها
یوند سلولهای BMSC، کاهش آستانه پس کشیدن اندام خلفی را نسبت به محرک مکانیکی و کاهش تاخیر لیسیدن اندام خلفی را نسبت به محرک گرمایی در مقایسه با گروهی که PBS دریافت کرده بودند نشان دادند. همچنین تمایز آستروسیتی مشاهده شد.
نتیجه گیری
نتایج نشان می دهد که تزریق درون وریدی و داخل نخاعی سلولهای BMSC در مدل ضایعه نخاعی کانتیوژن، آلوداینیای گرمایی و مکانیکی را افزایش می دهد و نیز میزان آلوداینیا ارتباط مستقیم با تعداد آستروسیتها دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
93
لینک کوتاه:
magiran.com/p650740 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!