شناسایی و مطالعه برخی از خصوصیات ویروس لکه ای بادام زمینی(Peanut Mottle Virus) با بکارگیری روش های بیولوژیکی و سرولوژیکی در گیلان

چکیده:

ویروس لکه ای یا پیسک (mottle) بادام زمینی یکی از بیمارگرهای مهم بادام زمینی، سویا و برخی از حبوبات دیگر می باشد. این ویروس روی بادام زمینی و همچنین سویا خسارت قابل توجهی وارد می نماید و از طریق بذور آلوده بادام زمینی و سویا و همچنین شته های ناقل به طریق ناپایا انتشار می یابد. در مایه زنی مکانیکی، از برگ های مشکوک و آلوده بادام زمینی با علایم لکه ای یا موزاییک خفیف با استفاده از بافر فسفات 1/0 مولار حاوی 5/1 میلی لیتر سدیم دی اتیل دی تیو کاربامات (2/7 (pH=عصاره گیری به عمل آمد و در شرایط گلخانه روی برگ های رقم محلی و چهار لاین بادام زمینی به شماره های NC2، 5، 7 و لاین 9، دو رقم سویا به اسامی و یلیامز و کلارک، لوبیا چشم بلبلی، لوبیاهای رقم Bountiful و رقم Top crop، نخود فرنگی رقم کشتزار، باقلا رقم برکت، دو نوع توتون به نام های کوکر و راستیکا، دو گونه گیاه سلمه (سلمه سفید و قرمز به اسامیChenopodium quinoa و amaranticolor C.) و علف هرز Cassia occidentalis مایه زنی گردید. رقم محلی و لاین های NC2و 9 بادام زمینی، دو رقم سویا، نخود فرنگی، لوبیا چشم بلبلی و علف هرز Cassia occidentalis با مایه زنی مکانیکی حساس به این ویروس بوده، علایم موزاییک یا موزاییک خفیف را آشکار ساختند. لاین های شماره 5 و 7 بادام زمینی متحمل به این ویروس تشخیص داده شدند. این گیاهان بعد از مایه زنی علایمی را آشکار نساختند، ولی در مایه زنی برگشتی از عصاره برگ آنها به گیاه محک لوبیای رقمTop crop، علایم لکه موضعی ایجاد گردید. گیاهان باقلا، لوبیا، دو نوع توتون و همچنین دو گونه کنوپودیم ذکر شده به این ویروس آلوده نشدند. PeMoV توسط شته های Aphis gossipii و Myzus persicae از گیاهان بادام زمینی و سویا آلوده به طریق ناپایا به نشاء سالم همین گیاهان انتقال داده شد. این ویروس در گیاهان بادام زمینی و سویا به ترتیب به نسبت 2 و 3 درصد بذر زاد بود. در تست سرولوژیکی الایزا با استفاده از کیت استاندارد و انتی بادی اهدایی دکتر Vetten از مو سسه BBA آلمان، عصاره گیاه بادام زمینی آلوده واکنش مثبت از خود نشان داد. در بررسی هایی الکترون میکروسکوپی از عصاره گیاه بیمار و همچنین ویروس نیمه خالص شده (Partial purified)، پیکره های رشته ای ویروسی بطول حدود 740 تا790 نانومتر مشاهده و اندازه گیری شدند. با استفاده از ایمینیو الکترون میکروسکوپی تست دکوراسیون (IEM-Decoration test)، واکنش ویروس با آنتی سرم PeMoV مثبت ارزیابی شد و چسبندگی قوی ویروس با آنتی سرم مشاهده گردید. این اولین گزارش PeMoV از بادام زمینی در استان گیلان می باشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
11
لینک کوتاه:
magiran.com/p651374 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!