مقایسه تاثیر منابع مختلف چربی و مخلوط آنها بر عملکرد جوجه های گوشتی

چکیده:

تاثیر منابع مختلف چربی و مخلوط آنها بر عملکرد جوجه های گوشتی با انجام آزمایشی در قالب یک طرح کاملا تصادفی بررسی شد. کلیه جیره ها از نظر انرژی و پروتئین یکسان بودند، اما منبع چربی این تیمارها به ترتیب حاوی 4% اسید چرب سویا، 4% چربی طیور، 4% پیه گاوی، 4% مخلوط مساوی اسید چرب سویا و پیه، 4% مخلوط مساوی اسید چرب سویا و چربی طیور، 4% مخلوط مساوی چربی طیور با پیه، 4% مخلوط مساوی اسید چرب سویا، چربی طیور و پیه؛ به همراه جیره شاهد بدون چربی افزودنی بود که در مراحل آغازین (7 تا 21 روزگی)، رشد (21 تا 42 روزگی) و پایانی (42 تا 49 روزگی) به جیره افزوده شدند. آزمایش در قالب طرح کاملا تصادفی با 8 تیمار و 3 تکرار انجام شد که هر تکرار شامل 25 جوجه نر بود. در هفته اول کل جوجه ها از جیره پایه بدون چربی استفاده کردند. انرژی متابولیسمی چربی طیور به روش سیبالد اندازه گیری گردید. عملکرد جوجه ها در مراحل مختلف و در پایان دوره آزمایشی ثبت شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل آماری داده ها با نرم افزار آماری SAS نشان داد که افزایش وزن جوجه ها در تیمارهای حاوی چربی نسبت به تیمار شاهد، به طور معنی داری بالاتر بود (05/0P<). اما در مورد مقدار خوراک مصرفی، فقط تیمار مخلوط چربی طیور با پیه، نسبت به تیمار شاهد بدون چربی افزودنی تفاوت معنی داری را نشان داد (05/0P<). در خصوص ضریب تبدیل غذایی، تیمار حاوی اسید چرب سویا و تیمار مخلوط اسید چرب سویا با چربی طیور، عملکرد بهتری نشان دادند و نسبت به تیمارهای مخلوط چربی طیور با پیه، تیمار حاوی پیه و بالاخره تیمار شاهد بدون چربی افزودنی به طور معنی داری ضریب تبدیل بهتری داشتند (05/0P<). در خصوص چربی محوطه بطنی و درصد وزن کبد، بین تیمارها اختلاف معنی داری مشاهده نگردید (05/0P<)، ولی از نظر درصد وزن لوزالمعده، تیمار حاوی چربی طیور نسبت به سایر تیمارها از درصد وزنی بیشتری برخوردار بود؛ ولی تنها با تیمار حاوی اسید چرب سویا اختلاف معنی داری نشان داد (05/0P<). از نظر درصد وزن قلب، تیمار مخلوط اسید چرب سویا با پیه درصد وزنی بیشتری داشته، ولی فقط با تیمار مخلوط اسید چرب سویا با چربی طیور اختلاف معنی داری مشاهده گردید (05/0P<). از لحاظ درصد وزن کیسه صفرا، تیمار حاوی چربی طیور از درصد وزنی بیشتری برخوردار بود و تفاوت معنی داری با تیمارهای پیه، مخلوط اسید چرب سویا با پیه، مخلوط چربی طیور با پیه و همچنین مخلوط چربی طیور با اسید چرب سویا نشان داد (05/0P<). بنابراین استفاده از چربی طیور و اسید چرب سویا و یا مخلوط آنها در جیره های غذایی، اثرات مطلوبی بر عملکرد جوجه های گوشتی به همراه داشته است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
21
لینک کوتاه:
magiran.com/p651399 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!