زیست شناسی پسیل پسته Agonoscena pistaciae و دشمنان طبیعی مهم آن در منطقه دامغان

چکیده:

پسیل پسته (Agonoscena pistaciae) به خانواده Psyllidae و زیر خانواده Rinocolinae تعلق دارد. این حشره یکی از آفات مهم پسته است. به منظور بررسی زیست شناسی آفت یک باغ پسته در منطقه دامغان انتخاب شد و هفتگی از مراحل زیستی آفت نمونه برداری گردید. بررسی ها نشان داد که زمستان گذرانی پسیل پسته به صورت حشره کامل در زیر پوستک درختان مسن پسته و سایر درختان میوه ی هم جوار نظیر انگور، زیر برگ های پای درختان و سایر پناهگاه های داخل و اطراف باغ انجام می شود. ظهور حشرات کامل از اواسط فروردین ماه و با گرم شدن تدریجی هوا آغاز شده و حشرات ماده پس از جفت گیری روی جوانه های برگ و پس از باز شدن برگ ها در پشت و به طور عمده روی برگ، به صورت پراکنده تخم ریزی می نمایند. طول مدت تفریخ تخم در نسل اول بین 7 تا 9 روز و در سایر نسل ها بین 4 تا 5 روز به طول می انجامد. پسیل پسته در منطقه دامغان بین پنج تا شش نسل دارد. ظهور پوره ها مصادف با باز شدن برگ ها است. طول مدت پورگی در نسل اول 35 تا 40 روز و در سایر نسل ها 21 تا 24 روز است. در بررسی زیست شناسی پسیل پسته در شرایط آزمایشگاهی (1±25 درجه سانتی گراد و 40 تا 50 درصد رطوبت) میزان تخم ریزی حشرات بالغ ماده به طور متوسط 4/5 ± 4/51 بین 23 و 75 عدد در نوسان بود. دوره تفریخ تخم 1/0±2/2 و بین2 تا 3 روز است. طول دوران پورگی1/0±2/11 و بین 13 تا 14 روز بود و طول مدت سکون پوره سن آخر، قبل از خروج حشره کامل 12 تا 24 ساعت است. طول عمر حشرات کامل بین 5 تا 10 روز و زمان جفت گیری حشرات بالغ نر و ماده بین 17 تا 45 دقیقه است. مهمترین دشمن طبیعی پسیل پسته در منطقه دامغان زنبور پارازیتوییدPrionomitus nr mitratus Dalman است. درصد پارازیتیسم در سال 76 بین 5/0 تا 70 درصد تعیین گردید. زنبور پارازیتوییدPachyneurum muscarum (L.) در اواخر تابستان و اوایل پاییز در باغ های پسته ظاهر می شود که از جمعیت کمتری برخوردار است. کنه شکارگر ((Anystis baccarum L. نیز از پوره های پسیل تغذیه می کند. در این پژوهش حشرات شکارگر دیگری نیز شناسایی شدند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
83
لینک کوتاه:
magiran.com/p651453 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!