خماری زاهد یا خوشخویی دردکشان؛بررسی و تحلیل بیتی بحث برانگیز از حافظ
نویسنده:
چکیده:
برخلاف بسیاری از شاعران ادب فارسی به ویژه مشهورترین آنان، شناخت اندیشه و جهان بینی حافظ عمدتا منوط به اشعار اوست که بخش اصلی آن غزلیات است.
شرح تک بیت هایی از غزلیات حافظ سابقه دیرین دارد و در سال های اخیر سرمایه تحریر مقاله های فراوانی شده است.
در این مقاله ها به شرح تفسیری، یا تاویلی تمام بیت پرداخته شده، یا دربار ه کلمات و نکاتی از بیت اظهار نظر و بحث شده یا در درستی و اصالت صورت ضبط شده بعضی از مفردات و ترکیب های آنها تردیده شده است که بیشتر از نوع شرح و تاویل بیت است.
که تاکنون بیشترین شرح و اظهارنظر درباره آن «بحث برانگیز» یکی از ابیات انجام گرفته، این بیت است:عبوس زهد به وجه خمار ننشیند مرید خرقه دردی کشان خوشخویمبخش مهمی از شرح و تفسیرهای درباره این بیت، پس از انتشار تصحیح حافظبه دست مرحوم خانلری نوشته شده است. وی برخلاف تمام نسخه های پیشین، ترجیح داده و همین نکت ه بحث های «ننشیند» را بر «بنشیند» در مصرع اول، فعل فراوانی را در شرح بیت، برانگیخته است. در این مقاله با مراجعه به آرا و نظریات نویسندگان و شارحان درباره بیت، این نظریات، بررسی، مقایسه و تحلیل شده است.
با توجه به بررسی و تحلیل این نظریات در مجموع می توان نتیجه گرفت که و گرفتگی ناشی از زهد (که در چهره زاهد «عبوسی» حافظ در این بیت میان نمودار است) با گرفتگی و عبوسی ناشی از می زدگی و خماری دردنوشان مقایسه ای کرده، این را بر آن ترجیح می نهد و در تایید و تاکید این رجحان در مصرع دوم خود را مرید خرقه دردی کشان خوشخو میخواند.
شرح تک بیت هایی از غزلیات حافظ سابقه دیرین دارد و در سال های اخیر سرمایه تحریر مقاله های فراوانی شده است.
در این مقاله ها به شرح تفسیری، یا تاویلی تمام بیت پرداخته شده، یا دربار ه کلمات و نکاتی از بیت اظهار نظر و بحث شده یا در درستی و اصالت صورت ضبط شده بعضی از مفردات و ترکیب های آنها تردیده شده است که بیشتر از نوع شرح و تاویل بیت است.
که تاکنون بیشترین شرح و اظهارنظر درباره آن «بحث برانگیز» یکی از ابیات انجام گرفته، این بیت است:عبوس زهد به وجه خمار ننشیند مرید خرقه دردی کشان خوشخویمبخش مهمی از شرح و تفسیرهای درباره این بیت، پس از انتشار تصحیح حافظبه دست مرحوم خانلری نوشته شده است. وی برخلاف تمام نسخه های پیشین، ترجیح داده و همین نکت ه بحث های «ننشیند» را بر «بنشیند» در مصرع اول، فعل فراوانی را در شرح بیت، برانگیخته است. در این مقاله با مراجعه به آرا و نظریات نویسندگان و شارحان درباره بیت، این نظریات، بررسی، مقایسه و تحلیل شده است.
با توجه به بررسی و تحلیل این نظریات در مجموع می توان نتیجه گرفت که و گرفتگی ناشی از زهد (که در چهره زاهد «عبوسی» حافظ در این بیت میان نمودار است) با گرفتگی و عبوسی ناشی از می زدگی و خماری دردنوشان مقایسه ای کرده، این را بر آن ترجیح می نهد و در تایید و تاکید این رجحان در مصرع دوم خود را مرید خرقه دردی کشان خوشخو میخواند.
کلیدواژگان:
عبوس زهد ، وجه خمار ، خرقه دردی کشان ، حافظ
زبان:
فارسی
در صفحه:
119
لینک کوتاه:
magiran.com/p654029
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یکساله به مبلغ 1,390,000ريال میتوانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required
Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!