شناسایی کانی های دگرسانی گرمایی (هیدروترمالی) و بخش های سیلیسی همراه با کانی زایی طلا در ناحیه طلادار هیرد (جنوب بیرجند)

چکیده:
ناحیه طلادار هیرد در حاشیه شمال خاوری پهنه لوت و در مجاورت زمین درز سیستان (Sistan suture zone) یا زون فلیش خاور ایران واقع شده است. بخشی از توده های نفوذی موجود در این منطقه با سن پس از ائوسن در واحدهای آتشفشانی(ولکانیکی) و آذرآواری(پیروکلاستیکی) ائوسن نفوذ کرده و سبب دگرسانی و کانه زایی طلا، مس، سرب و روی شده اند. برای تشخیص کانی های دگرسان همراه با کانه زایی طلا در محدوده هیرد، از داده های سنجنده ASTER استفاده شده است. این سنجنده دارای 3 باند مرئی و مادون قرمز نزدیک(VNIR)، 6 باند مادون قرمزکوتاه (SWIR) و 5 باند مادون قرمز حرارتی (TIR) است. جذب در محدوده طول موج 2/2 میکرومتر (معادل باند 6 ASTER)، با حضور کانی های رسی(ایلیت، کائولینیت) و سریسیت مطابقت داردکه علت وقوع جذب در این محدوده، وجود عامل آنیونی Al-OH است. کانی های دارای عامل آنیونی Mg-OH و کربنات ها در طول موج 3/2 میکرومتر (معادل باند 8 ASTER) جذب مشخصی نشان می دهند. بنابراین با استفاده از باند 8 می توان کانی های کلریت، اپیدوت و کلسیت را تشخیص داد.
در این تحقیق، از روش های مختلف پردازش تصویر (ترکیب باندی، تبدیلات نسبت باندی و روشBinary Encoding) برای شناسایی و تفکیک کانی های دگرسانی مرتبط با کانی زایی طلا استفاده شد و روش Binary Encoding به عنوان یک روش موفق برای تفکیک دقیق تر کانی های دگرسان تشخیص داده شد.
به کمک تحلیل باندهای مادون قرمز حرارتی نیز می توان اطلاعات سنگ شناسی مفیدی به دست آورد؛ زیرا شناسایی سنگ های سیلیسی در محدوده VNIR+SWIR امکان پذیر نمی باشد که علت این امر، عدم وجود اشکال جذبی مشخص برای کوارتز در این محدوده طول موجی می باشد. در این مطالعه برای شناسایی بخش های سیلیسی همراه با کانه زایی طلا، از محدوده TIR سنجنده ASTER و از نسبت باندی Qi= (b11*b11)/(b10*b12) استفاده شده است. مقایسه نتایج حاصل از این پردازش ها با نتایج به دست آمده از مطالعه مقاطع نازک و پراش پرتو اشعه ایکس (XRD) مربوط به نمونه ها نشان داد که داده های ASTER قابلیت خوبی در شناسایی مناطق دگرسان دارند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
154
لینک کوتاه:
magiran.com/p657311 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!