تاثیر هیستروسالپنگوگرافی در بروز حاملگی در نازائی بدون علت مشخص

پیام:
چکیده:
مقدمه
نازایی یکی از مسائل شایع جامعه است (15%-10%) که می تواند عوارض جبران ناپذیری در خانواده ایجاد کند. روش های متعددی جهت تشخیص نازائی وجود دارد از جمله هیستروسالپنگوگرافی (HSG) که از سال 1922 شروع و با تغییراتی در نوع ماده حاجب و روش انجام آن، کماکان به عنوان یکی از تستهای اولیه جهت بررسی وضعیت لوله ها است که همزمان رحم وسرویکس را مورد ارزیابی قرار می دهد.
روش بررسی
مطالعه حاضر از نوع توصیفی وOutcome Study می باشد که به روش Case Series انجام شده است. 117 موردی که جهت انجام تست HSG مراجعه کرده بودند طی دو سال از نظر میزان حاملگی پیگیری شدند. در تحلیل یافته ها از SPSS.14 و آزمون دقیق فیشر و تست های T-test و کای اسکوار استفاده شد.
نتایج
افراد مراجعه کننده میانگین سنی 7/4±26 سال داشتند و مدت نازائی آنها 6 سال بود. در 98 نفر (8/83%) از نمونه ها یک یا دو لوله باز بود و به این ترتیب با بررسی سایر یافته ها علت دیگری جهت نازائی پیدا نشد. از این افراد 51 مورد (6/43%) طی دو سال حامله شدند. (حدود اعتماد: 95% از 6/34% تا 6/52%) نکته مهم آنکه 3/86% از کل حاملگی ها در 6 ماهه اول بعد از انجام HSG صورت گرفت.
نتیجه گیری
HSG نقش مهمی در تشخیص ودرمان نازائی دارد. تکنولوژی های جدید با اینکه اثرات مفید در تشخیص ودرمان نازائی دارند توصیه می گردد که بعد از انجام تست فوق به مدت 6 ماه که احتمال حاملگی حدود 60% است صبر کرد و در صورت عدم بروز حاملگی از روش های تکمیلی نظیر لاپاروسکوپی استفاده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
122 تا 128
لینک کوتاه:
magiran.com/p659690 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!