چند ساقه زایی و پتانسیل باززایی جنین های ناقص و کامل در چهارگونه پنبه

پیام:
چکیده:
باززایی از طریق چند ساقه چه زایی، یکی از روش های مناسب و موثر برای حفظ و تکثیر گیاهان هیبرید در تلاقی های دور و همچنین گیاهان تراریخته جدید است. در این تحقیق وضعیت ساقه چه زایی و باززایی چهار گونه زراعی پنبه شامل G.herbaceum، G.arboreum، G.hirsutum و G.barbadense و تاثیر محیط کشت و همچنین منشاء ریزنمونه روی آنها مورد مطالعه قرار گرفت. چند ساقه زایی در پنبه به طور مستقیم از طریق کشت تک جوانه های لپه ای و مریستم انتهایی مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس نتایج حاصل، بذور کشت شده در سطح محیط کشت بعد از 48 ساعت جوانه زایی کرده و بعد از 3 تا 4 روز تولید ریشه و کوتیله دون مشخص در سطح محیط های کشت مورد مطالعه (MS1 و MS2) نمودند. در بین گونه های مورد مطالعه گونه G.hirsutum بیشترین و G.arboreum کمترین درصد جوانه زنی را نشان دادند. در کشت جنین های کامل، تولید و تکامل ساقه چه برای گونه های تتراپلوئید تقریبا در هفته دوم در حالی که برای گونه های دیپلوئید در هفته سوم پس از کشت مشاهده گردید. محیط کشت MS2 و همچنین محیط کشت SH بهترین نتیجه را به ترتیب در القاء ساقه چه زایی و ریشه زایی پنبه نشان دادند و در بین گونه های مختلف، گونه های تتراپلوئید از نظر تعداد ساقه چه و دو گونه G.barbadense و G.arboreum از نظر توان ریشه دهی برتری نشان دادند. استفاده از این روش برای ریزازدیادی و باززایی گونه های ریکال سیترانت پنبه، احیا و ازدیاد مواد ژنتیکی جدید و همچنین تهیه بافت، اندام و گیاهچه های استریل از طریق کشت های این ویترو، مناسب خواهد بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
39
لینک کوتاه:
magiran.com/p661402 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!