بررسی تاثیر تکرار آموزش بهداشت دهان و دندان بر شاخصهای بهداشتی دانش آموزان 9 و10 ساله شهر اهواز در سال 1383

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
آموزش مناسب رفتارهای بهداشتی دهان به کودکان، یک موضوع مهم در پیشگیری از بیماری های دندانی در تمام طول دوره زندگی می باشد. تحقیق حاضر جهت بررسی اثر تکرار آموزش بهداشت در فواصل زمانی متفاوت بر شاخص های بهداشتی دهان گروهی از دانش آموزان 9و 10 ساله شهر اهواز انجام پذیرفت.
روش بررسی
دانش آموزان شرکت کننده در این تحقیق 364 نفر(182پسر و182دختر) بودند که به طور تصادفی از کلاس سوم و چهارم دبستان انتخاب شده بودند. کلیه این کودکان قبل از انجام برنامه آموزشی از نظر DMFT (Teeth Decayed، Missed، Filled) معاینه شدند. بهداشت دهان آن ها با استفاده از ایندکس ساده شده بهداشت دهان که توسط ورمیلیون و گرین پیشنهاد شده (Debris Index) DI-S، (Oral Hygiene Index-Simplified) OHI-S(Calculus Index) CI-S، و سلامت لثه کودکان نیز با استفاده از استاندارد تشخیصی جیمز، جکسون، اشک و لاوتون ثبت گردید. برای اجرای برنامه آموزشی دانش آموزان به چهار گروه تقیسم شدند که تعداد دفعات آموزش و فاصله زمانی بین آن، در چهار گروه مورد مطالعه متفاوت بود. گروه اول هر دو هفته یکبار و مجموعا 6 مرتبه آموزش دیدند. گروه دوم هر یک ماه یکبار و مجموعا سه مرتبه آموزش دیدند. گروه سوم یکبار تحت آموزش قرار گرفتند و گروه چهارم (گروه کنترل) هیچ گونه آموزش دریافت نکردند. جهت انجام برنامه آموزشی از یک فیلم آموزشی به همراه توضیحات همزمان آموزش دهنده به صورت مطالب تکمیلی استفاده شد. همچنین یک برگه آموزشی حاوی تصاویر و متن ساده علمی برای کمک بیشتر در فهم مسائل به دانش آموزان داده شد. بعد از طی دوره آموزش، مجددا همه دانش آموزان معاینه شدند و وضعیتDMFT و بهداشت دهان و سلامت لثه آنان ثبت گردید و درمورد عادات بهداشتی نیز به پرسشهایی پاسخ دادند. نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمونهای آماری آنالیز واریانس، کای دو و تی بررسی گردید.
یافته ها
میانگین DI-S، OHI-S در گروه 1 در معاینه ثانویه نسبت به معاینه اول کاهش معناداری را نشان داد(0= p) اما از نظر میانگین CI-S اختلاف معناداری نسبت به قبل از آموزش نشان داده نشد. از نظر وضعیت سلامت لثه نیز در گروه های مورد آموزش قرار گرفته، تعدادی از افراد با لثه ضعیف و متوسط به حالت لثه خوب تبدیل شدند.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج به دست آمده اهمیت آموزش بهداشت و اطلاع رسانی و پیگیری این امر از طریق تکرار آموزش کاملا مشهود می باشد. تکرار آموزش مسائل بهداشتی از طریق مربیان بهداشت مدارس جهت افزایش توجه دانش آموزان به این امر می تواند مفید باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
219
لینک کوتاه:
magiran.com/p662390 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!