بررسی تاثیر ماساژ با روغن نارگیل بر وزن گیری نوزادان نارس

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
یکی از مشکلات شایع و مهم در نوزادان، وزن کم هنگام تولد است که حدود 50-30 درصد این نوزادان، نارس می باشند. ارتقاء روش های مراقبتی این نوزادان علاوه بر کاهش مشکلات و عوارض دوره نوزادی، کودکی و بزرگسالی می تواند در کاهش هزینه های مراقبتی آنان نیز مؤثر باشد. با توجه به اهمیت رشد و تکامل نوزادان نارس، این مطالعه به منظور بررسی تاثیر ماساژ با روغن نارگیل بر وزن گیری نوزاد نارس طراحی شد.
روش بررسی
این پژوهش یک کارآزمایی بالینی بود که روی 72 نوزاد نارس سالم با سن حاملگی 37-34 هفته با روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انجام شد. نوزادان به سه گروه کنترل، ماساژ به تنهایی و ماساژ با روغن تقسیم شدند. در گروه ماساژ درمانی، ماساژ توسط مادر بر اساس روش آموزش داده شده، روزانه 3 بار و هر بار 15 دقیقه از روز سوم تا هفدهم پس از تولد داده می شد. در گروه ماساژ با روغن، همین تکنیک با استفاده از روغن نارگیل به میزان 10 میلی لیتر به ازای هر کیلوگرم وزن بدن نوزاد به مدت 14 انجام می گرفت. در نهایت وزن در روزهای 7 و 14 پس از مداخله مداخله اندازه گیری شد. جهت بررسی داده ها از آزمون های آنالیز واریانس یک طرفه، تی، مجذور کای و همچنین تست توکی استفاده گردید.
یافته ها
متوسط سن حاملگی نوزادان 37/35 و متوسط وزن2314 گرم بود که سه گروه تفاوت معناداری با یکدیگر نداشتند. در میانگین افزایش وزن درروز 7 پس از مداخله اختلاف آماری معناداری در گروه ماساژ با روغن(42/2525گرم) نسبت به گروه کنترل(29/2267گرم)(04/0=P) و در گروه ماساژ به تنهایی(38/2444 گرم) نسبت به کنترل(02/0=P) مشاهده شد. همچنین در میانگین افزایش وزن در روز 14 پس از مداخله اختلاف آماری معنادار در گروه ماساژ با روغن(58/2789 گرم) نسبت به گروه کنترل(42/2375 گرم)(000/0=P) و گروه ماساژ به تنهایی(67/2606 گرم)نسبت به کنترل با(009/0=P) و گروه ماساژ با روغن نسبت به ماساژ به تنهایی (04/0=P) وجود داشت.
نتیجه گیری
بررسی فوق بیانگر آن است که ماساژ و به خصوص ماساژ با روغن می تواند روش مفید و ارزشمندی در روند وزن گیری نوزادان نارس و کم وزن باشد و استفاده از آن در بهبود پیامدهای نوزادان مفید می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
247
لینک کوتاه:
magiran.com/p662393 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!