فراوانی هیپوناترمی و ویژگی های مبتلایان به آن در نیروهای یک مرکز آموزش نظامی اصفهان

پیام:
چکیده:
اهداف. هیپوناترمی یا کاهش میزان سدیم، معلول از دست دادن آب و نمک و مصرف مایعات زیاد درحین فعالیت است. این پژوهش با هدف تعیین میزان بروز هیپوناترمی و ویژگی های مبتلایان به آن در نیروهای تحت تعلیم نظامی شرکت کننده در اردوی یک روزه انجام شد. با مشخص شدن فراوانی بروز هیپوناترمی در نیروهای نظامی تحت تعلیم و شناسایی عوامل مستعدکننده آن، می توان تدابیر لازم به منظور پیشگیری از آن را به کار برد.
مواد و روش ها. این مطالعه از نوع مقطعی است که در آن 164 نفر از نیروهای شرکت کننده در مانور یک روزه در یک مرکز آموزش نظامی در شهر اصفهان در شهریور 1387 به روش سرشماری انتخاب شده و با استفاده از پرسش نامه و آزمایش خون قبل و بعد از اردوی یک روزه مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها. 17 نفر (3/10%) از افراد مورد مطالعه در پایان اردو دچار هیپوناترمی بودند. شاخص توده بدنی در افراد مبتلا 1/2 ± 03/24 و در افراد سالم 83/2 ± 25/23 بود. بیشتر مبتلایان (53%) غیربومی بوده و مصرف مایعات و مقدار پوشش در آنها بیشتر بود. شایع ترین علایم همراه با هیپوناترمی ضعف و بی حالی (3/88%)، اسپاسم (6/70%)، سردرد (7/58%) و خستگی زیاد (9/59%) بود.
نتیجه گیری. برای پیشگیری و کاهش این معضل در بین نظامیان در حین فعالیت، توصیه می شود که عوامل خطر در نظر گرفته شوند و فعالیت بدنی طبق برنامه منظم کار و استراحت و مصرف مایعات با اندازه متناسب با شدت فعالیت انجام گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
109
لینک کوتاه:
magiran.com/p663607 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!