نظرسنجی از سیاست گذاران در خصوص استفاده از مشارکت مردمی برای برنامه های کاهش آسیب اعتیاد

پیام:
چکیده:
مقدمه
اعتیاد به مواد مخدر یکی از مهم ترین مشکلات اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی ایران است و سالانه منابع زیادی صرف مبارزه با آن می شود. در این مقاله نظرات سیاست گذاران مرتبط با اعتیاد را در مورد رویکرد کاهش آسیب اعتیاد (از جمله اقدامات کاهش تقاضا) جویا شدیم.
روش کار
این پژوهش به شیوه کیفی و با استفاده از تکنیک مصاحبه عمیق انجام پذیرفت. محور سؤالات مصاحبه بر اساس مفهوم کاهش آسیب اعتیاد و مشارکت مردم از دیدگاه مصاحبه شوندگان، شناسایی نقش، علاقه و قدرت مراکز مورد مطالعه در روند کاهش آسیب و موانع اجرای برنامه های کاهش آسیب در کشور بود. مصاحبه ها با نمایندگان سازمان های دولتی، مؤسسات دولتی و خصوصی انجام می پذیرفت.
یافته ها
در مورد علل اعتیاد، قریب به اتفاق مصاحبه شوندگان به چند عاملی بودن و مداخله عوامل متعدد درشروع مصرف مواد و بروز اعتیاد اعتقاد داشتند که البته وجود این نگرش در سیاست گذاران و ارجحیت آن بر تفکر غیر منعطف گذشته، بسیار ارزنده است. در مورد مشارکت مردم، گرچه نظر کلی موافق وجود داشت، ولی تاکید بسیار بر مشخص بودن حدود آن بود.
نتیجه گیری
با وجود مقاومت های اولیه در برابر شروع برنامه های کاهش آسیب، هم اکنون نظر مساعد برای گسترش آن از منظر اکثر سیاست گذاران وجود دارد که زمینه را برای همکاری و هماهنگی هر چه بیشتر میان آنها فراهم می کند. نکته ای که در این بررسی مکررا به آن اشاره شد، نبود زیرساخت های قانونی و اجرایی در سطح کلان برای این تعامل بود که رفع آن اولویت داشته و زمینه ساز مشارکت مردمی محسوب می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
54
لینک کوتاه:
magiran.com/p663659 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!