اثر محافظتی مهار کننده های mTOR (هدف پستانداری راپامایسین) در سمیت کلیوی ناشی از سیس پلاتین

پیام:
چکیده:
سیس پلاتین، یک ترکیب غیر آلی ساده، یکی از داروهای ضد توموری است که برای نزدیک به سی سال اختصاصا برای تومورهای جامد بکار می رود. مکانیسم سیس پلاتین شامل تخریب ساختار DNA و میتوکندری سلول، متوقف نمودن چرخه سلولی در فاز G2 است و در نهایت منجر به آپوپتوز، التهاب، نکروز و مرگ سلولی می شود.
آپوپتوز یک فرآیند مرگ سلولی برنامه ریزی شده از طریق پروتئازهای سیستئینی تحت عنوان «کاسپازها» می باشد. مسیرهای آپوپتوز باواسطه کاسپاز را می تون به دو مسیر میتوکندریایی و گیرنده مرگ طبقه بندی کرد. به خصوص کاسپاز-3 نقش مهمی در سمیت کلیوی ناشی از سیس پلاتین از طریق مسیرهای آپوپتوز ایفا می نماید. هدف پستانداری راپامایسین (mTOR) یک کیناز سرین/ تروئنینی است که هم رشد سلولی و هم پیشرفت چرخه سلولی از طریق مسیر فسفوتیدیل 3 کیناز (PI3K)/پروتئین کینازB را تنظیم می نماید. mTOR رشد سلولی، پیشرفت چرخه سلولی و رگ سازی را تننظیم می کند. عامل تضعیف کننده سیستم ایمنی و ضد تکثیر، راپامایسین، از طریق هدف قرار دادن mTOR سیگنالهای لازم برای پیشرفت چرخه سلولی، رشد سلولی، تکثیر سلولی و رگ سازی را مهار می نماید. رگ سازی در پیشرفت و متاستاز تومور بسیار حائز اهمیت است. گرچه راپامایسین به خصوص در سرطانها نقش تقویت کننده آپوپتوز دارد، شواهدی هم مبنی بر اینکه راپامایسین می تواند خواص ضد آپوپتوزی از طریق عملکردش در تنظیم مرگ سلولی بسته به نوع سلول و سطح فعالیت و همچنین تنظیم اهداف مولکولهای ضد آپوپتوز نظیر p35و پروتئین های Bcl-2 ایفا نماید وجود دارد. فعالسازی مسیرهای سیگنال دهی کاپساز و بهم خوردن تنظیم پورتیین هایBcl-2 قبلا توضیح داده شد. بنابراین ارتباطاتی مابین mTOR و مسیرهای سیگنال دهی کاپساز وجود دارد.
دوز قابل تجویز سیس پلاتین برخلاف اثربخشیش به علت سمیت کلیوی نظیر نکروز توبولی حاد که منجر به نارسایی کلیوی حاد می شود محدود می شود. بعضی عوامل از جهت اینکه سمیت کلیوی سیس پلاتین را کاهش یا افزایش می دهند مورد بررسی قرار گرفته اند. بنابراین ما می توانیم این فرضیه را مطرح سازیم که راپامایسین به عنوان مهار کننده mTOr می تواند نکروز توبولی حاد و نارسایی کلیوی حاد ناشی از سیس پلاتین را از طریق مکانیسمهایی که مسیر سیگنال دهی PI3K/Akt و مرگ میتوکندری سلولی را بوسیله تاثیر بر آپوپتوز در بر می گیرند مهار نماید. اگر این فرضیه از طریق مطالعات آزمایشگاهی و بالینی به اثبات برسد بیماران مبتلا به تومورهای جامد که سیس پلاتین دریافت می نمایند می توانند همزمان با مهار کننده های mTOR هم تحت درمان قرار گیرند تا سمیت کلیوی ناشی از سیس پلاتین را کاهش دهند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
26
لینک کوتاه:
magiran.com/p667262 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!