کاربرد لیزر در درمان یا کنترل دندانهای حساس

چکیده:
سابقه و هدف
افزایش حساسیت دندان (DH) یکی از شایع ترین مشکلاتی است که باعث بروز شکایاتی به دلیل ناراحتی و یا درد در بیماران غالبا به دنبال تحریکات مکانیکی، حرارتی، شیمیایی واسموتیک در محل طوق دندان های دارای عاج نمایان شده میگردد. شیوع حساسیت دندانی روبه افزایش است زیرا مدت زمان باقی ماندن دندان ها در دهان افراد بیشتر شده وسطوح ریش های دندانی بیشتری به دنبال تحلی لهای لثه ای وجراحی های پریودونتال عریان شده است.
مواد و روش ها
تا به امروز درما نهای متعددی برای رفع ازدیاد حساسیت دندان ها ارائه شده است، از قبیل استفاده از نم کهای استرانسیم یا پتاسیم، گلاس آینومرهاو سیلان تهای فتوپلیمریزه با مکانیسم مسدود کردن توبول های عاجی ودر موارد حساسیت شدید درما نهای تهاجمی مثل (Root canal therapy (RCT، استفاده از کران وتصحیح از طریق جراحی شامل پوشاندن ریشه با استفاده از گرفت. اما امروزه استفاده از لیزرهای پالسی یا پیوسته به منظور رفع حساسیت دندانی توصیه شده است. لیزرهای به کاررفته در درمان ازدیاد حساسیت دندانی در دو گروه طبق هبندی م یشوند: - لیزرهای دارای توان خروجی پایین یا به عبارت صحی حتر لیزر کم شدت مانند: GAALAS، GaAs، He-Ne؛ با مکانیسم بلوک پایان ه های عصبی و اثر بر مدیاتورهای التهابی. - لیزرهای با توان خروجی متوسط یا با عبارت صحی حتر لیزر باشدت بالاتر مانند: CO2، Nd: YAG، Er،Cr: YSGG، Er: YAG؛ با مکانیسم تغییرهای ساختاری جهت بستن توبو لهای عاجی.
بحث و نتیجه گیری
چنین به نظر می رسد، درمان یا کنترل حساسیت های دندانی با استفاده ترکیبی از لیزر های کم شدت و پرشدت هم زمان اثرهای پایدار و طولانی مدتی را در پی داشته باشد. این موضوع نیازمند تحقیقات بالینی متعدد با پارامترهای دقیق و بهینه لیزری در آینده می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
39
لینک کوتاه:
magiran.com/p667846 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!