مقایسه اثر سرم مانیتول 20 درصد با سالین هیپرتونیک 5 درصد در درمان استروک مغزی (کارآزمایی بالینی دوسوکور)

پیام:
چکیده:
مقدمه
روش های مختلفی برای کاهش ادم مغزی در بیماران مبتلااستروک با علائم افزایش فشار داخل جمجمه اعمال می شود. مانیتول به عنوان خط اول درمان استاندارد در کنترل RICP در فاز حاد به کار می رود. در حال حاضر درباره استفاده از سالین هیپرتونیک در زمینه درمان ادم مغزی بیش از همه پژوهش می شود و در مطالعات اخیر نشان داده شده که سالین هیپرتونیک می تواند جایگزین مانیتول شود و ممکن است مزایای درمانی متعددی نیز نسبت به آن داشته باشد که به تحقیقات بیش تر و وسیع تر در این باره نیاز است.
هدف
هدف از این مطالعه، مقایسه اثر درمانی سرم مانیتول 20 درصد با سالین هیپرتونیک 5 درصد بر روی بهبود وضعیت بالینی بیماران مبتلا به استروک مغزی است که علائم بالینی افزایش فشار داخل جمجمه داشتند.
مواد و روش ها
برای جمع آوری اطلاعات در این کارآزمایی بالینی تصادفی که به صورت دوسوکور (double blind) بوده از یک فرم اطلاعاتی مشتمل بر دو بخش ویژگی های دموگرافیک 100 بیمار مبتلا به استروک که در ICU بستری شده اند و دیگری ویژگی های بالینی (بیمارانی که علائم افزایش فشار داخل جمجمه داشته اند) و پاراکلینیک (تایید سکته مغزی بیماران با یافته های سی تی اسکن) آن ها در دو گروه درمانی سرم مانیتول و سالین هیپرتونیک بر پایه آزمون های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده های پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS صورت گرفته است.
نتایج
از تعداد54 بیمار مرد و 46 بیمار زن که با میانگین سنی 5/1066/69 سال در مطالعه شرکت داشتند، ویژگی های دموگرافیک و بالینی و پاراکلینیک بیماران در دو گروه از نظر آماری معنادار نگردید. در گروه درمانی مانیتول، کلیه بیماران فوت کردند؛ در حالی که 28 درصد بیماران گروه درمانی سالین هیپرتونیک با حال عمومی خوب ترخیص شدند که اختلاف مشاهده شده در میزان مرگ و میر بیمارستانی بیماران از نظر آماری معنادار گردید. تغییرات شاخص های حیاتی در کلیه بیماران، اعم از فوت شدگان و بهبود یافتگان در گروه درمانی سالین از ثبات و نظم درمانی چشمگیرتری برخوردار بود. طول زمان ماندن بیماران در بیمارستان، در گروه سالین هیپرتونیک دو برابر گروه سرم مانیتول بود.
نتیجه گیری
سالین هیپرتونیک در بهبود وضعیت بالینی بیماران مبتلا به استروک بسیار مؤثرتر از مانیتول بوده و روزهای ابقاء بیماران در مصرف سالین هیپرتونیک با روش انفوزیون آهسته بیش تر از مانیتول است که این موضوع می تواند از نظر آماده سازی شرایط روحی همراهان برای پذیرش شرایط موجود و وضعیت آتی بیمار نیز کمک بسیار مؤثری کند. در شرایط سطح هوشیاری بیماران با نمره 8 GCS نقش سالین هیپرتونیک بر سرنوشت بیماران مبتلا به استروک مثبت تر است. از طرفی، هنگام مصرف مانیتول، صرف کردن زمان حدود نیم ساعت برای خارج ساختن از حالت جامد (Freeze) محلول مانیتول لازم است، در حالی که سالین هیپرتونیک به سرعت قابل استفاده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
59
لینک کوتاه:
magiran.com/p668065 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!