بررسی ویژگی های روانسنجی مقیاس نشخوا

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
نشخوار خشم یک فرایند شناختی اجتناب ناپذیر و تکرار شونده است که در جریان تجربه خشم ظاهرمی شود، پس از آن ادامه می یابد و مسول تداوم و افزایش خشم به حساب می آید. لذا، سنجش آن از اهمیت زیادی برخوردار است. نشخوار خشم زمینه ساز بسیاری از اختلال های روانشناختی، مخصوصآ اختلال های هیجانی است. هدف اصلی این پژوهش تعیین روانسنجی مقیاس نشخوار خشم است، این مقیاس در سنجش این سازه در پژوهشهای حوزه سلامت و بیماری از اهمیت بسیار برخوردار است.
مواد و روش ها
در این پژوهش384 دانشجوی دانشگاه تهران (211دختر، 173پسر) جهت روانسنجی مقیاس نشخوار خشم، شرکت کردند، لذا آنان مقیاس خشم چند بعدی تهران و مقیاس سلامت روانی را تکمیل کردند. اعتبار مقیاس نشخوار خشم به روش اعتبار محتوا، اعتبار همگرا و تشخیص افتراقی تعیین شد. به منظور تعیین پایایی از روش های همسانی درونی و آزمون مجدد استفاده شد.
یافته ها
اعتبار محتوای مقیاس نشخوار خشم بر اساس داوری ده نفر از متخصصان روانشناسی بررسی و ضرایب توافق کندال برای زیر مقیاس های پس فکرهای خشم، افکار تلافی جویانه، خاطره های خشم، شناختن علتها و نشخوار خشم (نمره کل) مورد تایید قرار گرفت. اعتبار همگرا و تشخیصی (افتراقی) مقیاس نشخوار خشم از طریق اجرای مقیاس خشم چند بعدی تهران و مقیاس سلامت روانی در مورد آزمودنی ها محاسبه شد. ضرایب همبستگی میانگین نمره های آزمودنی ها در زیر مقیاس های نشخوار خشم با شاخصهای خشم صفت، خشم حالت، خشم درونی، خشم بیرونی، مهار خشم درونی، مهار خشم بیرونی، بهزیستی روانشناختی و درماندگی روانشناختی معنادار بود. پایایی به روش های آزمون مجدد و همسانی درونی مقیاس نشخوار خشم در حد رضایت بخش مورد تایید قرار گرفت.
نتیجه گیری
یر اساس نتایج این پژوهش، مقیاس نشخوار خشم از اعتبار و پایایی کافی برخوردار است و می تواند برای سنجش نشخوار خشم در پژوهش ها مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
36 تا 43
لینک کوتاه:
magiran.com/p668195 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!