مقاله کامل: مقایسه روش درون حیوانی (In vivo) با روش های کیسه های نایلونی متحرک و سه مرحله ای آنزیمی در برآورد ناپدید شدن پروتئین علف خشک یونجه و دانه جو

پیام:
چکیده:

ناپدید شدن شکمبه ای و پس از شکمبه ای علف خشک یونجه و دانه جو با استفاده از روش های درون حیوانی، کیسه های نایلونی متحرک و سه مرحله ای آنزیمی (3-مرحله ای) برآورد شد. در روش درون حیوانی از چهار راس گوسفند نر بلوچی (با میانگین وزن بدن 5/3 ± 4/49 کیلوگرم) در قالب طرح مربع لاتین استفاده شد. جیره های آزمایشی شامل دو جیره علف خشک یونجه و مخلوط علف خشک یونجه و دانه جو به نسبت 1:1 بود. جیره های آزمایشی در دو دوره که هر دوره شامل 24 روز که 7 روز آن دوره جمع آوری مدفوع بود، به حیوانات خورانده شد. در روش کیسه های نایلونی متحرک از گوساله های نر اخته که دارای فیستولای شکمبه ای و کانولای روده ای بودند، استفاده شد. در این روش ابتدا کیسه های حاوی نمونه به مدت 12 ساعت در شکمبه کشت داده شدند و پس از آن کیسه های حاوی یک گرم از نمونه ای که در شکمبه تجزیه نشده بود در ابتدای روده کوچک رها و کیسه ها از طریق مدفوع جمع آوری شدند. در روش 3-مرحله ای ابتدا نمونه ها با استفاده از کیسه های نایلونی به مدت 12 ساعت در شکمبه کشت داده شدند و پس از آن نمونه های تجزیه نشده در شکمبه در محلول های آنزیمی کشت داده شدند. ناپدید شدن پروتئین خام علف خشک یونجه و دانه جو (به ترتیب، 74/0 و 69/0) در کل دستگاه گوارش در روش درون حیوانی به طور معنی داری (P<0.01) پایین تر از روش کیسه های نایلونی متحرک (به ترتیب، 89/0 و 96/0) و روش 3-مرحله ای (به ترتیب، 81/0 و 89/0) بود. ناپدید شدن پروتئین خام در کل دستگاه گوارش در روش کیسه های نایلونی متحرک به طور معنی داری (P<0.01) بالاتر از روش 3-مرحله ای بود. ناپدید شدن پس از شکمبه ای پروتئین خام تجزیه نشده یونجه خشک و دانه جو که با استفاده از روش کیسه های نایلونی متحرک به دست آمد (به ترتیب، 69/0 و 89/0)، به طور معنی داری بالاتر از روش 3-مرحله ای (به ترتیب، 49/0 و 56/0) بود. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که اختلاف معنی داری بین روش های درون حیوانی، کیسه های نایلونی متحرک و 3-مرحله ای در برآورد قابلیت هضم پروتئین خام علف خشک یونجه و دانه جو در کل دستگاه گوارش وجود دارد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
260
لینک کوتاه:
magiran.com/p668867 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!