تولید باکتریوسین توسط Bacillus sp. RF 140، سویه باکتریایی جدا شده از محتویات روده ماهی سفید دریای خزر (Rutilus frisii kutum)

پیام:
چکیده:
باکتریوسین ها ترکیبات پروتئینی ضد باکتریایی هستند که اثر بازدارندگی بر فعالیت سویه های نزدیک به سویه تولید کننده باکتریوسین دارند. هدف از این تحقیق، بررسی تولید باکتریوسین توسط Bacillus spp.جدا شده از محتویات روده ماهی سفید بود. یک باکتریوسین تولیدی توسط باکتری Bacillus cereus RF 140 مشخص شد. فعالیت ضد میکروبی سویه باکتریایی در مرحله رشد انفجاری (Exponential growth phase) شروع و بیشترین میزان فعالیت در مرحله سکون رشد (Stationary growth phase) مشاهده شد. باکتریوسین خام به وسیله فیلتر مایع رویی حاصل از کشت باکتری تهیه و فعالیت بازدارندگی آن علیه چندین سویه باکتریایی شاخص نظیر لیستریا منوسیتوژنز، کلستریدیوم پرفرینجنس و چندین سویه از باسیلوس ها سنجیده شد. فعالیت بازدارندگی باکتریوسین در دمای 80 درجه سانتیگراد همچنان ادامه داشت اما میزان فعالیت بازدارندگی آن پس از رسیدن به دمای 100 درجه سانتیگراد کاهش یافته و در دمای 121 درجه سانتیگراد به طور کامل از بین رفت. همچنین باکتریوسین تولیدی توسط Bacillus cereus نسبت به آنزیم های پروتئولیتیک پروتئیناز k، پروناز E و تریپسین حساس بود، اما در مقابل آنزیم های آلفا آمیلاز، کاتالاز و پاپائین از خود مقاومت نشان داد. بیشترین میزان فعالیت بازدارندگی باکتریوسین در دامنه pH حدود 4 تا 9 بود. این مطالعه اهمیت باکتریوسین تولید شده توسط Bacillus cereus را به واسطه داشتن اثر بازدارندگی بر پاتوژن های مهم در صنایع غذایی نظیر Listeria monocytogenes و Clostridium perfringens بیان می دارد که می تواند ابزار بیولوژیکی مناسبی برای کنترل باکتری های عامل فساد و بیماری زا در محصولات غذایی باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
267
لینک کوتاه:
magiran.com/p668868 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!