بررسی دانش و نگرش بیماران مبتلا به سل ریوی در مورد بیماری سل و رعایت رژیم درمانی توصیه شده در مراجعه کنندگان به مراکز مبارزه با سل شهر زاهدان در سال 1378

چکیده:
سل هنوز هم به عنوان یکی از بزرگترین علل مهم مرگ و میر به وسیله یک میکروب واحد شناخته می شود. براساس گزارشات سازمان جهانی بهداشت، آلودگی نیمی از جمعیت کره زمین به مایکوباکتریوم توبرکلوزیس، بروزسالیانه 9 میلیون مورد بیماری و موارد سل مقاوم به درمان باعث شده که بیماری سل مجددا به عنوان یکی ازمعضلات بهداشتی جهان مطرح شود. درمان، مهمترین وسیله پیشگیری از انتشار بیماری در جامعه است وشایع ترین علت جواب ندادن به درمان، مصرف نامنظم داروها و به طور خلاصه، عدم رعایت رژیم درمانی ازجانب بیماران است. این مطالعه به منظور تعیین دانش و نگرش بیماران مبتلا به سل ریوی در مورد بیماری سل ورعایت رژیم درمانی توصیه شده در مراجعه کنندگان به مراکز مبارزه با سل شهر زاهدان انجام گرفت. جمعیت موردبررسی شامل تمام بیماران مبتلا (113 نفر) در زمان جمع آوری داده ها بود. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه وچک لیست مشاهده پژوهشگر ساخته استفاده شد که در چهار بخش شامل مشخصات فردی و ویژگی های مربوط به بیماری و درمان دارویی، سؤالات دانش، عبارات نگرش و سؤالات مربوط به رعایت رژیم درمانی تنظیم شده بود. با توجه به نتایج به دست آمده، در مجموع بیماران مورد مطالعه 47% نمره دانش و 77% نمره نگرش را کسب کردند. رعایت جنبه های مختلف رژیم درمانی شامل رعایت کلیه موارد مربوط به مصرف صحیح داروها، مراجعه به موقع جهت دریافت دارو و دفع بهداشتی خلط به ترتیب 3/20%، 5/27% و 5/34% بود. افراد باسواد، ساکن شهر،با ملیت ایرانی و آموزش دیده به طور معنی داری از نمره دانش و نگرش بیشتری برخوردار بودند (05/0P<).همچنین رعایت بیشتر جنبه های مختلف رژیم درمانی نیز در افراد ساکن در شهر و آموزش دیده به طور معنی داری بیشتر بود (05/0P<). به علاوه، ارتباط مثبت و معنی داری بین نمره دانش و نگرش وجود داشت (05/0P<،46/0=r).
زبان:
فارسی
در صفحه:
153
لینک کوتاه:
magiran.com/p671026 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!