سطح آگاهی و نگرش دانشجویان دندان پزشکی دانشگاه های سراسر کشور نسبت به ارائه خدمات بهداشت دهان و دندان در شبکه های بهداشتی درمانی کشور

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
بهداشت دهان و دندان از شاخه های مهم بهداشت عمومی است که در سلامت افراد تاثیر بسزا دارد. در کشور ما، عدم توجه به رعایت بهداشت دهان و دندان منجر به بالا رفتن میزان پوسیدگی دندان و بیماری های لثه شده است. به منظور ارائه خدمات مناسب درمانی و بهداشتی در کشور، شبکه های بهداشتی درمانی طراحی شده اند. نیروی انسانی ارشد در ارائه این خدمات و مدیریت آن در بخش بیماری های دهان و دندان را دندان پزشکان تشکیل می دهند. میزان آگاهی و نگرش این افراد می تواند بر کیفیت ارائه خدمات تاثیر زیاد داشته باشد. به منظور تعیین سطح آگاهی و نگرش دانشجویان سال آخر دندان پزشکی دانشگاه های سراسر کشور نسبت به ارائه خدمات بهداشتی درمانی دهان و دندان در شبکه های بهداشتی درمانی کشور، این مطالعه در سال تحصیلی 77-76 انجام پذیرفت.
روش کار
سطح آگاهی و نگرش 2054 دانشجو پسر و دختر در 14 دانشکده دندان پزشکی کشور با استفاده از پرسشنامه مورد ارزیابی قرار گرفت. پرسشنامه شامل 5 سؤال زمینه ای، 21 سؤال آگاهی و 10 سؤال نگرش بود. دانشجویانی که به بیش از 11 سؤال آگاهی پاسخ صحیح دادند در سطح خوب و بقیه در سطح آگاهی ضعیف قرار داده شدند. سطح نگرش دانشجویان به 5 سطح از کاملا موافق تا کاملا مخالف تقسیم گردید. داده های جمع آوری شده توسط برنامه نرم افزاری آماری EPI6 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج
مطالعه نشان داد که 1/82 درصد دانشجویان مورد بررسی از آگاهی ضعیف و 9/17 درصد از آگاهی خوب نسبت به ارائه خدمات بهداشتی دندان پزشکی برخوردارند. سطح آگاهی خوب در دانشجویان مذکر 2/23 درصد و در دانشجویان مؤنث 4/11 درصد بود. در دانشجویان سطح نگرش کاملا موافق، 9/50 درصد نگرش موافق، 3/8 درصد بی نظر، 1/0 درصد مخالف و 3/0 درصد نگرش کاملا مخالف داشتند. دانشکده دندان پزشکی مشهد با فراوانی 3/98 درصد دارای بیش ترین فراوانی آگاهی خوب و دانشگاه اهواز با 0 درصد آگاهی خوب دارای کم ترین فراوانی بود.
نتیجه نهایی: از نتایج به دست آمده می توان چنین نتیجه گیری کرد که سطح آگاهی دانشجویان نسبت به ارائه خدمات بهداشتی دندان پزشکی ضعیف، لکن دارای نگرشی موافق نسبت به مقوله خدمات ذکر شده است. به نظر می رسد به منظور بالا بردن سطح آگاهی باید آموزش دانشجویان رشته دندان پزشکی در این رابطه اصلاح شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
53
لینک کوتاه:
magiran.com/p673489 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!