مقایسه فراوانی و عوامل مرتبط با افسردگی در بیماران دیابتی و افراد غیردیابتی

پیام:
چکیده:
مقدمه
بیماری دیابت به واسطه طبیعت مزمن و عوارض طویل المدت خود که سبب کاهش قدرت سازگاری فرد می گردد، دارای عوارض خلقی است. تحقیقات نشان می دهد که مشکلات روانی اجتماعی و ناتوان کننده هایی نظیر احساس خستگی، کاهش تحریک پذیری، عصبانیت، افسردگی و اضطراب در مبتلایان به دیابت بیش از افراد دیگر جامعه است و شیوع افسردگی در بیماران دیابتی نوع دو، سه برابر نوع یک است. هدف از این مطالعه بررسی فاکتورهای مرتبط با افسردگی در بیماران نوع دو دیابت می باشد و این که آیا عوامل مربوط به افسردگی در بیماران دیابتی از افراد غیر دیابتی متفاوت است یا خیر؟
مواد و روش ها
در این پژوهش تعداد 227 بیمار دیابتی و 151 غیر دیابتی به روش تصادفی مورد مطالعه قرار گرفتند. مقیاس مورد استفاده در بررسی افسردگی آزمون بک و به صورت خود گزارشی بوده است. نمونه های دیابتی پژوهش باید دیابت شناخته شده داشته باشند، درمان حداقل آن ها از 6 ماه قبل آغاز و افسردگی شناخته شده نداشته باشند. اطلاعات دموگرافیکی و عوامل مؤثر بر بروز افسردگی (سن، جنس، طول مدت دیابت و تعداد خانوار) با استفاده از یک پرسشنامه جمع آوری گردید. نمونه ها پس از اولین ملاقات پرسشنامه ها را در مرکز دیابت تکمیل نمودند. گروه غیر دیابتی نیز به صورت تصادفی از بین مراجعین مرکز بهداشت انتخاب شده و پرسشنامه ها را تکمیل نمودند. تجزیه و تحلیل اطلاعات در چند مرحله انجام شد. با استفاده از آمار توصیفی اطلاعاتی در مورد متغیرها به دست آمد و ارتباط بین متغیرها با استفاده از آزمون های آماری فیشر، مجذور کای و من- ویتنی بررسی شد. کلیه تجزیه و تحلیل ها با 05/0P< انجام شد.
یافته ها
افسردگی در دیابتی ها شایع تر از غیر دیابتی ها بود (77 درصد در مقابل 37 درصد). آزمون فیشر تفاوت معنی داری بین دو گروه نشان داد. افسردگی شدید در بیماران دیابتی شایع تر بود. زنان و افراد کمتر از 40 سال در هر دو گروه افسردگی بیشتری داشتند لبکن بین وضعیت تاهل، تعداد خانوار، وضعیت مسکن، سن شروع بیماری، درآمد و منبع حمایتی هیچ رابطه معنی داری با افسردگی دیده نشد.
بحث و نتیجه گیری
افسردگی در بیماران دیابتی نوع دو، دو برابر غیر دیابتی ها می باشد اما عوامل مرتبط با افسردگی در هر دو گروه یکسان است. از بین عوامل، فاکتور سن و جنس نقش بیشتری در بروز افسردگی دارد.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
در صفحه:
87
لینک کوتاه:
magiran.com/p678547 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!