شناسایی استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین با روش انتشار دیسک، تعیین MIC و PCR برای ژن mecA

پیام:
چکیده:
هدف
استافیلوکوکوس اورئوس از عوامل مهم عفونت های شدید در بیمارستان و جامعه است. سویه های مقاوم به متی سیلین این باکتری شیوع و مرگ و میر بالا دارند. بنابراین برای درمان آنتی بیوتیکی و کنترل پخش عفونت لازم است که سویه های مقاوم به متی سیلین به سرعت و دقت شناسایی شوند. در این تحقیق مقاومت به متی سیلین با روش انتشار دیسک، آگار دایلوشن و PCR برای ژن mecA بررسی شد.
مواد و روش ها
174 سویه استافیلوکوکوس اورئوس از نمونه های مختلف بالینی از سه بیمارستان آموزشی جدا شد. حساسیت آنتی بیوتیکی با روش انتشار دیسک تعیین شد و حداقل غلظت مهارکنندگی اگزاسیلین با آگار دایلوشن و PCR برای ژن mecA با آغازگرهای اختصاصی انجام شد.
نتایج
فراوانی سویه های مقاوم به متی سیلین با روش انتشار دیسک، آگار دایلوشن و PCR به ترتیب 50 درصد، 7/47 درصد و 2/48 درصد مشاهده شد و سویه های mec مثبت نسبت به آنتی بیوتیک های آزمایش شده بسیار مقاوم تر از سویه های mec منفی بودند. نتایج آگار دایلوشن، مقاومت سطح پایین به متی سیلین (حداقل غلظت مهارکنندگی کمتر از 64 میلی گرم در لیتر) را نشان داد. پراکندگی سویه های مقاوم به متی سیلین در سه بیمارستان مورد بررسی مشابه بود و اختلاف معنی دار بین حضور سویه های مقاوم به متی سیلین در نمونه های مختلف بالینی مشاهده نشد.
نتیجه گیری
PCR بهترین روش برای شناسایی روتین سویه های مقاوم به متی سیلین است به طوری که می تواند 24 ساعت قبل از سایر روش های معمول سویه های مقاوم به متی سیلین را شناسایی کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 69
لینک کوتاه:
magiran.com/p684626 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!