تاثیر عصاره گیاه دارویی کالپوره (Teucrium polium) بر کنترل قند خون در مقایسه با گلی بن کلامید، در بیماران دیابتی نوع 2

چکیده:
گیاه دارویی مریم نخودی یا کالپوره (Teucirium Polium) در بسیاری از کشورهای منطقه و نیز در مناطق مختلف استان بوشهر می روید و بومیان از آن در درمان دردهای نفخ شکمی، قندخون، فشار خون و چربی خون استفاده می کنند. در این مطالعه تاثیر آن بر کنترل قند خون در بیماران دیابتی نوع دوم مورد مطالعه قرار گرفته و اثر آن با داروی خوراکی گلی بن کلامید مقایسه شد. تعداد 43 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2، پس از یکسان سازی از نظر سن، طول مدت بیماری و شاخص توده بدنی (BMI) در دو گروه شامل: 19 بیمار در گروه اول (قرص گلی بن کلامید) و 24 بیمار در گروه دوم (داروی گیاهی) قرار گرفتند و به مدت 42 روز داروهای مذکور را مصرف کردند. برای بیماران در سه نوبت، یک روز قبل از شروع مطالعه، پانزده روز بعد و در پایان 6 هفته، آزمایشات مختلف شامل میزان هموگلوبین گلیکوزیله،(HbA1c) چربی های خون، تست های کبدی و معاینات بالینی شامل قد، وزن و فشار خون انجام گردید. دوز گیاه دارویی برای بیماران گروه 2 به میزان 125 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز در نظر گرفته شد که به روش دم کرده پودر گیاه، مورد مصرف قرار گرفت. میانگین هموگلوبین گلیکوزیله در هر دو گروه کاهش یافت، همچنین میانگین تری گلیسیرید و کلسترول تام در گروه 2 کاهش نشان داد (05/0 P<). شاخص توده بدنی (BMI) نیز در گروه 2 کاهش یافت (05/0 P<) ولی در گروه 1 تفاوتی مشاهده نگردید. هفت نفر از بیماران گروه 2 دچار کاهش اشتها شدند و تست های عملکرد در هیچ یک از دو گروه تغییر محسوسی پیدا نکرد. بررسی حاضر نشان داد که مصرف داروی گیاهی مریم نخودی میزان متوسط قند خون را در مدت مصرف آن کنترل و اثرات آن مشابه قرص گلی بن کلامید می باشد. همچنین تاثیر آن به مقدار غذای مصرفی و اشتهای بیماران و نیز شاخص توده بدنی و چربی های خون قابل توجه است و توصیه می شود این گیاه به عنوان دارویی مناسب در کنترل قند خون بیماران دیابتی مورد مطالعات دقیق قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
96
لینک کوتاه:
magiran.com/p685382 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!