آگاهی و نگرش مادران در مورد تغذیه انحصاری با شیر مادرشهرستان ساری 1386

پیام:
چکیده:
مقدمه

تغذیه با شیر مادر برای تمام شیرخواران، تغذیه ارجح به شمار می رود. علی رغم برنامه ریزی هایی که در سطح ملی برای این مساله شروع و پیگیری می شود برخی تجربیات حاکی از عملکرد نامطلوب مادران در سال های اخیر در زمینه تغذیه با شیر مادر می باشد. در این مطالعه آگاهی و نگرش مادران در مورد تغذیه با شیر مادر در شهرستان ساری در سال 1386 بررسی شد. -

مواد و روش ها

مطالعه از نوع توصیفی تحلیلی به صورت مقطعی و جامعه مورد مطالعه، مادران شیرده شهرستان ساری در طول سال 1386(یکسال) بوده اند. روش نمونه گیری تصادفی ساده و سهمیه بندی شده بود. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ای مشتمل بر سه بخش شامل اطلاعات دموگرافیک، سوالات مربوط به آگاهی و نگرش در مورد تغذیه با شیر مادر بود. پس از جمع آوری اطلاعات، تحلیل از طریق نرم افزار SPSS 13 و به کمک آزمون های آماری مناسب انجام شد.

یافته

محدوده سنی 410 نمونه بررسی شده 90/4± 92/25 سال بود. اکثریت مادران (3/ 74 %)در گروه اجتماعی اقتصادی بد قرار گرفتند.بیش از 50 درصد مادران بی سواد یا زیر دیپلم بودند. 9/52 درصد مادران مراقبت های دوران بارداری را از متخصص دریافت نموده بودند. از نظر میزان آگاهی مادران در مورد تغذیه با شیر مادر، 7/36 درصد دارای آگاهی خوب، 2/57 درصد دارای آگاهی متوسط و مابقی دارای آگاهی ضعیف بودند. در مورد نحوه ی نگرش مادران نیز 1/7 درصد دارای نگرش نسبتا منفی، 6/68 درصد دارای نگرش نسبتا مثبت و مابقی دارای نگرش کاملا مثبت بودند.

نتیجه گیری

میزان آگاهی و بینش مادران در مورد تغذیه با شیر مادر ناکافی(در حد متوسط) بود این موضوع به توجه اساسی مجدد به آموزش مادران در برنامه ترویج تغذیه با شیر مادر را طلب می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 61
لینک کوتاه:
magiran.com/p685507 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!