تاثیر سن و جنس بر ساختار دیواره ی مری در سگ

پیام:
چکیده:

هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر عوامل جنس و سن بر ساختار دیواره ی مری سگ بود. 18 قلاده سگ نژاد آمیخته (9 نر و 9 ماده) از سه گروه سنی (3 نوزاد، 3 بالغ جنسی و 3 پیر) مورد استفاده قرار گرفتند. حیوانات به طریق انسانی کشته شده و پس از خارج کردن کل مری، قطعات عرضی از بخش های بالایی، میانی و پایینی گرفته شدند. مقاطع میکروسکوپی نمونه های گرفته شده، آماده سازی شده و سپس کمترین و بیشترین ضخامت لایه های مخاطی. زیرمخاطی و ماهیچه ای، مورد اندازه گیری قرار گرفتند. به سبب عدم وجود لایه ی ماهیچه ی مخاطی در بخش ابتدای مری سگ، لایه های مخاطی و زیرمخاطی در این بخش، در مجموع، لایه ی مخاطی-زیر مخاطی نامیده شدند. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که ضخامت لایه ی مخاطی-زیر مخاطی و لایه ی مخاطی در هر دو جنس از مرحله ی نوزادی به بلوغ جنسی افزایش زیاد و از مرحله ی بلوغ جنسی به مرحله ی پیری، افزایش کمتری، نشان می دهد. همچنین ضخامت لایه مخاطی مری در هر سه گروه سنی و هر دو جنس در بخش پایینی، بیشتر از بخش میانی مری بود. ضخامت لایه ی زیر مخاطی بخش های میانی و پایینی و ضخامت لایه ی ماهیچه ای بخش های بالایی، میانی و پایینی مری، در هر دو جنس از مرحله ی نوزادی به بلوغ جنسی افزایش زیاد و از مرحله ی بلوغ جنسی به مرحله ی پیری، کاهش کمتری نشان می دهد. همچنین ضخامت لایه ی زیرمخاطی در بخش پایینی مری در هر سه گروه سنی و هر دو جنس در بخش پایینی مری بیشتر از بخش میانی بود. ضخامت لایه ی ماهیچه ای در هر سه گروه سنی و هر دو جنس از بخش بالایی به بخش پایینی مری، افزایش می یابد. تفاوت ضخامت لایه ها، بین دو جنس از الگوی ثابتی، پیروی نمی کند.

کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
در صفحه:
62
لینک کوتاه:
magiran.com/p686121 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!