مطالعه اورتریت و تعیین عوامل خطر ابتلا در بیماران مرد مراجعه کننده به کلینیک تخصصی بیماری های عفونی و گرمسیری در اهواز طی سالهای1384 تا 1386

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

بیماری های انتقال یافته از طریق تماس جنسی با توجه به جمعیت جوان ایران و فراوانی رفتارهای جنسی یک مشکل بهداشت عمومی کشور می باشد. هدف از انجام این مطالعه توصیف و تعین عوامل خطر(ریسک فاکتور) اورتریت های گنوکوکی و کلامیدیائی بود که تصور می شود شایع ترین بیماری مقاربتی در اهواز باشد.

روش بررسی

در این مطالعه که از سال 1384 تا 1386 در شهر اهواز انجام شد، 44 بیمار مرد مبتلا به اورتریت و110 کنترل مطالعه شدند. تشخیص افراد بر اساس شرح حال، معاینه بالینی و کشت ترشحات با سواب مجرای تناسلی برای گنوکوک و PCR برای کلامیدیا داده شد. بیماران و افراد کنترل از نظر آلودگی به HIV نیز آزمایش شدند. داده های بدست آمده از مصاحبه حاوی اطلاعات دموگرافیک، رابطه جنسی، اعتیاد و سایر متغیر های مربوط به بیماری مقاربتی در افراد مورد مطالعه در نرم افزار SPSS 11.5 با استفاده از آزمون مجذور کای، تست دقیق فیشر و نسبت شانس در فاصله اطمینان 95 درصد آنالیز شدند.

یافته ها

از کل 44 بیمار، اورتریت گنوکوکی در16 نفر(3/36 درصد) و اورتریت کلامیدیائی در 28 نفر(7/63درصد) تشخیص داده شد. میانگین سنی بیماران 4/9±2/28 با دامنه سنی 18 تا 47 سال بود. فروشندگی در بوتیک با افزایش خطر ابتلا به اورتریت همراه بود (05/0>p). سابقه تماس جنسی خارج از روابط زناشوئی در تمام بیماران متاهل وجود داشت. 12نفر(2/27 درصد) از بیماران افغانی بودند. تماس جنسی مرد با مرد در 25 درصد بیماران که اغلب آنها افغانی بودند مشاهده شد (02/0=p). تماس جنسی با غیر همسر، همجنس بازی، آلودگی بهHIV، اعتیاد تزریقی، مجرد بودن و مصرف کم کاندوم در گروه مورد مطالعه به طور معناداری (05/0>p) بیشتر از گروه کنترل بود.

نتیجه گیری

در مردان اورتریت کلامیدیائی شایع تر از اورتریت گنوکوکی است. عوامل خطر عمده شامل تماس جنسی ناسالم، همجنس بازی و عدم استفاده از کاندوم بودند. تجرد، درآمد بالا و اشتغال در بوتیک عوامل زمینه ساز این عوامل خطر هستند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
265
لینک کوتاه:
magiran.com/p686189 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!