مقایسه تاثیر آموزش هرم راهنمای غذایی با استفاده از روش بازی و روش نمایش بر آگاهی کودکان 5 و 6 ساله مهد کودک های منطقه1 شیراز 1386

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
تغذیه مناسب برای رشد و سلامت کودکان ضروری بوده و سوء تغذیه یکی از مهم ترین مشکلات بهداشت عمومی است. آموزش تغذیه می تواند سوء تغذیه را در کودکان کاهش دهد. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر آموزش هرم راهنمای غذایی با استفاده از روش بازی و روش نمایش بر آگاهی کودکان 5 و 6 ساله مهدکودک های منطقه1 شیراز بود.
مواد و روش ها
این یک مطالعه کارآزمایی بالینی است که در سال 1386 بر روی 52 کودک 5 و6 ساله دختر و پسر در دو مهد کودک منطقه 1 شیراز کودکان به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند، انجام شد. برای آموزش به یک گروه از نمایش و به گروه دیگری از بازی و نقاشی استفاده شد. مطالب مورد آموزش در هر دو گروه هرم راهنمای غذایی بود. یافته های مربوط به آگاهی از طریق تست آگاهی قبل و بعد از آموزش جمع آوری و ثبت شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری مان ویتنی یوتست و آزمون تی در نمونه های مجزا تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
در هر دو گروه مداخله، آگاهی کودکان در مورد شناسایی هرم مواد غذایی، تعداد گروه های غذایی و شناسایی مواد غذایی هر گروه نسبت به قبل از آموزش افزایش معنی داری یافت(001/0p<). در هر دو روش آموزش، افزایش آگاهی از لحاظ توانایی اولویت بندی میان وعده های خوب و بد افزایش یافت، ولی این افزایش فقط در روش بازی و نقاشی معنی دار بود(05/0p<). مقایسه دو روش آموزش نشان داد که روش نقاشی و بازی تاثیر بیشتری در افزایش آگاهی داشت (05/0p<).
نتیجه گیری
در یک محیط مفرح با روش های مناسب، کودکان قابلیت آموزش تغذیه را دارند. از آنجا که روش بازی و نقاشی امکان ایجاد برهمکنش مناسب را فراهم می کند، برای کودکان مناسب تر است.
زبان:
فارسی
صفحات:
72 تا 82
لینک کوتاه:
magiran.com/p686611 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!