ال - متیونین سمیت کلیوی جنتامایسین در موش صحرایی نر نژاد Wistar را کاهش می دهد: یافته های پاتولوژیک و بیوشیمایی

پیام:
چکیده:
استفاده کلینیکی جنتامیسین به دلیل سمیت کلیوی و شنوایی محدود گشته است. مکانیسم دقیق این سمیت کلیوی ناشناخته است هر چند که به نظر می رسد رادیکال های آزاد در آن موثر باشند. در گذشته نشان داده شده است که متیونین به دلیل خواص آنتی اکسیدانی خود، می تواند باعث کاهش آسیب های ناشی از اکسیداسیون در سمیت گوش گردد. بنابراین، اثر کمک درمانی با متیونین در سمیت کلیوی ناشی از جنتامیسین در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفت. تعداد بیست و هشت موش صحرایی از نژاد Wistar به طور تصادفی در چهار گروه به منظور دریافت جنتامیسین (100 میلی گرم/کیلوگرم وزن بدن: تزریق عضلانی)، ال-متیونین (100 میلی گرم/کیلوگرم وزن بدن: تزریق عضلانی)، ترکیبی از این دو و سرم فیزیولوژی به عنوان گروه کنترل تقسیم گشتند. بعد از کشتن حیوانات در روز 11، مقادیر اوره خون، غلظت کراتینین سرم، گاما گلوتامیل ترانس پپتیداز ادرار و محتویات گلوتاتیون احیای قشر کلیه به همراه ارزیابی های بافت شناسی مورد بررسی قرار گرفت. در گروه جنتامیسین، نمای بیوشیمیایی افزایش قابل توجه اوره خون، غلظت کراتینین سرم، گاما گلوتامیل ترانس پپتیداز ادرار و کاهش محتویات گلوتاتیون احیای قشر کلیه را نشان داد. به علاوه اینکه مطالعات بافت شناسی نکروز حاد توبولی، پرخونی و تشکیل قالب های هیالینی را که موید سمیت کلیوی ناشی از جنتامیسین است را آشکار ساختند. در گروه جنتامیسن و متیونین، تنها تغییرات ملایم بافت اپیتلیال و پرخونی کلیوی از یافته های قابل توجه بودند. در ادامه، این تغییرات در موش های صحرایی درمان شده با ترکیب دو ماده به طور مشخص نسبت به موش هایی که در گروه جنتامیسین بودند کمتر دیده شد، که بدین وسیله پیشنهاد می دهد که کمک درمانی با متیونین سمیت کلیوی جنتامیسین را در موش صحرایی کاهش می دهد. در گروه متیونین تنها پرخونی عمقی بدون حضور تغییرات بیوشیمیایی به مانند گروه کنترل به همراه ساختار طبیعی کلیه قابل مشاهده بود. در کل نتایج این مطالعه نشان داد که احتمالا متیونین به واسطه کاهش استرس اکسیداتیو از سمیت کلیوی جنتامیسین پیشگیری می کند.
زبان:
انگلیسی
در صفحه:
323
لینک کوتاه:
magiran.com/p689644 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!